Rune_612.jpg

Rune Andersen skal lede inspeksjonsgruppe

Det internasjonale friidrettsforbundet (IAAF) har i dag, tirsdag 17. november, offentliggjort sammensetningen av inspeksjonsgruppen som skal verifisere reformene som Det russiske friidrettsforbundet (ARAF) må gjennomføre for igjen å bli medlem av IAAF.

Inspeksjonsgruppen skal ledes av nordmannen Rune Andersen. Andersen var i perioden 2002–2014 direktør for harmonisering og standardisering i WADA. Før dette var Andersen ansatt som antidopingsjef Norges idrettsforbund og olympiske komité, og han var ansvarlig for dopingtestene under OL på Lillehammer i 1994.

I tillegg til Rune Andersen består inspeksjonsgruppen av følgende personer fra IAAFs styre:

• Abby Hoffman (CAN)
  • Anna Riccardi (ITA)
  • Frank Fredericks (NAM)
  • Geoff Gardner (NFI).

Presidenten i IAAF, Sebastian Coe, uttaler følgende i saken:
- The five-person inspection team, led by a renowned anti-doping expert Rune Andersen, has an extraordinary amount of experience to ensure ARAF meets the criteria and is eligible to once again enter athletes into international competition.

Generalsekretær i Norges idrettsforbund, Inge Andersen, understreker at Norge nå besitter meget innflytelsesrike posisjoner knyttet til opprydningen i russisk friidrett: - Med Rune Andersen som leder av IAAFs inspeksjonsgruppe og kulturminister Thorhild Widvey som Europas representant i WADA-styret, har vi nordmenn godt ombord internasjonalt i kampen for de rene utøverne. Norges idrettsforbund støtter selvsagt opp under alle de tiltak som nå igangsettes for gjenopprette tilliten til russisk friidrett, uttaler Andersen.

Les hele pressemeldingen fra IAAF her: http://www.iaaf.org/news/press-release/inspection-team-araf