Idrettens hus, Ullevaal Stadion. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Runde to med åpenhet og innsyn har startet

Norges idrettsforbund hadde i dag et dialogmøte med de mediene som har bedt innsyn på bilagsnivå i NIFs regnskaper tilbake 2012.

- I dagens dialogmøte mellom NIF og mediene ble vi enige om den videre fremdriften for innsynet, sier Niels Røine, kommunikasjonssjef i NIF.

Før sommeren inviterte Idrettsforbundet mediene til innsyn i kostnader på bilagsnivå i forbindelse med Sotsji og Ungdoms-OL.

- Forsommerens gjennomgang ga mange og gode erfaringer, forteller Stine Schultz Heireng, forvaltningsansvarlig i NIF.

Hun viser til at modellen derfor skal videreføres når det nå blir åpnet for reiseregninger og utlegg fra 2012 og frem til i dag, for sentrale tillitsvalgte og ledere.

Vedtaket fra ledermøtet 13. mai har NIF nå implementert gjennom internt regelverk og faste rutiner.

- Når mediene har presisert sine ønsker ut i fra kontoutskrifter, vil NIF tilrettelegge de aktuelle bilagene for innsyn. Dette er en krevende jobb, siden vi også skal hente fram bilag fra en tid med mer manuelle rutiner og underlag, legger Schultz Heireng til.

- Som et ledd i dette arbeidet informeres berørte personer om hva som blir lagt ut, og det gjøres juridisk vurdering av enkeltbilag som ikke kan offentliggjøres av forretningsmessige eller andre årsaker, avslutter hun.

Deretter vil alle mediebedrifter som har meldt sin interesse bli invitert til Ullevaal Stadion for gjennomgang av bilagene, samt få mulighet til å stille spørsmål til relevante representanter for organisasjonen.