Før skolestart 2017 var det snorklipping og stor stas da det nye idrettsanlegget til Frogner IL sto klart. Nå får klubben en momssmell dersom myndighetene ikke sørger for full momskompensasjon. Foto: Kjell Hulby

Risikerer å få over 4 millioner kroner mindre i anleggsmoms

Frogner IL risikerer å få over fire millioner kroner mindre enn de har søkt om i anleggsmoms dersom ikke regjeringen sørger for full momskompensasjon til alle idrettslag som bygger egne anlegg. - Vi har budsjettert med full momskompensasjon. Det vil være svært urimelig å ta vekk beløp som har vært en realitet før, sier Jan-Erik Bårli, styreleder i Frogner IL.

Mens Kulturdepartementet bevilget 185 millioner kroner i momskompensasjon for bygging av idrettsanlegg i statsbudsjettet er det søkt om hele 305 millioner kroner.

Dersom det ikke gis ekstrabevilgninger gjennom revidert statsbudsjett 15. mai betyr det at idrettslag som har søkt om full momskompensasjon – trolig bare vil få dekt 60 prosent. Det vil i så fall bety krise for svært mange idrettslag rundt omkring i landet.

I Akershus har Frogner IL bygd en flerbrukshall på rundt 10.000 kvadratmeter. Hallen, som sto ferdig til skolestart 2017, kostet 122 millioner kroner. Full momskompensasjon vil bety at klubben får tilbakebetalt 10,4 millioner kroner i moms.

Med en avkortning på 40 prosent vil Frogner IL derimot kun få 6,2 millioner kroner. De resterende 4 millionene må de dekke selv.

Les også Norsk idrett kontakter alle de politiske partiene på Stortinget om anleggsmoms

Ber politikerne ta til fornuft
Nå ber styrelederen myndighetene til å ta til fornuft.
- Myndighetene må gi forutsigbarhet til idrettslag som har bygd eller bygger idrettsanlegg. Når vi som idrettslag klarer å mobilisere så store menneskelige og økonomiske ressurser så er det viktig at myndighetene også opprettholder sin del av avtalen, er det klare budskapet fra Jan-Erik Bårli.

Han sier et underskudd på fire millioner vil være vanskelig å dekke.
- Det er penger vi ikke har, og det er ikke noe vi kunne klart ved å ha ekstra kake- eller lotterisalg. Dessuten er det å drive et idrettslag noe vi gjør på fritiden. Det vil være helt urimelig å be oss om å stille opp ytterligere for å få dekket disse utgiftene, sier Bårli avslutningsvis.

Oversikt over antall søknader pr fylke og status på tildeling pr 9. mai 2018.