Idrettsstyret, særforbundspresidentene og idrettskretslederne på Ledermøtet med felles resolusjon. Foto: Geir Owe Fredheim

Resolusjon fra NIFs Ledermøte

NIFs Ledermøte har pågått i to dager på Fornebu. Her følger resolusjonen idrettens valgte ledere er enige om.

Resolusjon

Ledermøtet i Norges idrettsforbund i 2016 gjentar og understøtter Idrettstingets resolusjon fra 2015 om støtte til Norsk Tipping og enerettsmodellen som grunnmur for norsk spillpolitikk.

Ledermøtet ønsker å støtte statsråd Linda H. Hellelands tydelighet om at enerettsmodellen er den eneste strukturen som kan forene hensynet til ansvarlighet i forebygging av spillavhengighet, med forutsigbare inntekter til norsk idrett og norsk frivillighet.

Samtidig ønsker Ledermøtet å rette oppmerksomheten på den bevisste undergravingen av norsk lov og norsk spillpolitikk som finner sted hver eneste dag. Det er ulovlig å reklamere for spill som ikke har godkjenning i Norge.  Likevel ble det i 2015 i gjennomsnitt vist 1500 reklamesendinger for ulovlige spillselskap på norske tv-kanaler per døgn.

Ledermøtet i norsk idrett vil oppfordre myndighetene til å intensivere arbeidet med å få stoppet dette og sørge for at gjeldende lov i Norge blir etterlevd.

Bilder fra NIFs ledermøte kan lastes ned her.