anleggskø.jpg

Regjeringen nedprioriterer breddeidretten over hele landet

Det var ikke mye å glede seg over for idrettsbevegelsen i statsbudsjettet for 2016. - Jeg finner ingenting i statsbudsjettet som underbygger en satsing på idrettsanlegg for breddeidretten i hele Norge, sier idrettspresident Tom Tvedt. - Og fortsatt er momskompensasjonsordningen for svak.

– Budsjettet for idrett mangler ambisjoner og virker retningsløst, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Anlegg:
Til tross for at regjeringen har satt av fire milliarder kroner til et samlet sysselsettingsløft, er det ingen penger i denne sysselsettingssatsingen til idrettsanlegg. I 2009 bevilget Stortinget 250 millioner kroner til bygging av godkjente, ferdig prosjekterte idrettsanlegg over hele landet, som bare ventet på finansiering over spillemidlene. Denne muligheten har regjeringen i sitt forslag valgt ikke å bruke denne gangen. I dag er gjennomsnittlig ventetid på spillemidler til anlegg, det såkalte etterslepet, 2,7 år for hele landet. Listen over idrettsanlegg, som er godkjente og klare til bygging, er lang. Den omfatter anlegg over hele landet og arbeid kan igangsettes umiddelbart.

– I tillegg minner vi om den tverrpolitiske positive viljen til å bygge breddeidrettsanlegg over hele landet som var tydelig i diskusjonene om et ev. OL og Paralympics til Norge i 2022. Alle partier har argumentert for å gjennomføre et anleggsløft over hele Norge. Ingen var mot idrett, ingen var mot bygging av idrettsanlegg. Jeg finner intet i dette budsjettet som underbygger en slik satsing, sier Tom Tvedt.

Moms:
Regjeringen foreslår å øke bevilgningen til merverdiavgiftskompensasjon til frivillige organisasjoner med 60 mill. kroner. Dette vil gi en samlet bevilgning på 1,3 mrd. kroner til formålet i 2016. Det er en opptrapping på 60 millioner kroner – og gjøres til tross for at samlet søknadssum allerede for 2015 langt overstiger denne totalsummen.

– Vi hadde forventet at regjeringen hadde tatt grep på basis av den faktiske situasjonen. Vi vil sammen med de andre frivillige organisasjonene jobbe for 1,5 milliarder kroner i ordningen. Det lover vi, fortsetter idrettspresidenten.

– Og i tillegg til dette øker kompensasjonen for idrettslag som bygger anlegg, kun med 43 millioner kroner. Kompensasjonen skal dekke idrettslagenes reelle momskostnader. Tillegget for 2016 dekker ikke engang mangelen for 2015! Det er i alle fall ingen invitasjon til Idretts-Norge om å sette i gang bygging av anlegg, for det blir dyrere for idrettslagene enn det blir for kommunene. Hvor er logikken i dette? spør Tvedt. – Vi ønsker oss en regelstyrt bevilgning som sikrer 100 prosent kompensasjon, ikke en ordning som gir manglende forutsigbarhet og utilstrekkelighet for idrettslagene.

Frivillighetsregisteret:
Når det gjelder forslaget om å fjerne årsavgiften til Frivillighetsregisteret, så er det noe vi støtter helhjertet opp om!

Særskilte tilskudd:

• Statstilskuddet til Ungdoms-OL fullføres med kr 34,3 mill.
  • Sykkelrittet Arctic Race får et tilskudd på kr 15.0 mill.
  • Aktivitetshjelpemidler til personer over 26 år tilføres kr 58,4 mill.