Kulturminister Trine Skei Grande er stolt over å bidra til at Norge har fått det aller første

Para-VM vinter til Norge 2021

Det er klart for historiens første para-VM vinter i Norge. Mesterskapet vil arrangeres i Lillehammer/Hafjell 4.-15. februar 2021.

Verdensmesterskapet er tildelt av Den internasjonale paralympiske komité (IPC). Norges Skiforbund, Norges Skiskytterforbund og Norges Snowboardforbund blir arrangører for det første samlede para-VM vinter hvor det skal konkurreres i alpint, langrenn, skiskyting og snowboard i Lillehammer/Hafjell 4.-15. februar 2021. Mesterskapets grunnfinansiering er sikret gjennom støtte fra Kulturdepartementet og en samarbeidsavtale med «Stiftelsen VI» som hovedsamarbeidspartner.

— Vi er glade og stolte over at vi får til para-VM vinter til Norge, og med Lillehammer/Hafjell som arrangørsteder. Dette blir et stort løft for paraidretten og en inspirasjonskilde for funksjonshemmede, sier skipresident Erik Røste.

Se hvordan det gikk da Therese Johaug testet sitski.

NSF skal sette en god standard for gjennomføring av verdensmesterskapet.

- Vi er svært glade for at kulturministeren så tydelig støtter prosjektet. Samtidig er vi ydmyke og stolte over at eksterne aktører som «Stiftelsen VI» og Kulturdepartementet bidrar til realisering av mesterskapet på norsk snø, sier Røste.

NSF har også søkt om støtte fra Lillehammer- og Øyer Kommune, samt Oppland Fylkeskommune, og forbundet håper på positiv behandling av disse søknadene.

Skipresidenten understreker at det er god timing at «Stiftelsen VI» samtidig bidrar til å gi funksjonshemmede like muligheter til å prestere. Stiftelsen VI vil delta aktivt i planleggingen av mesterskapet med ressurser og kompetanse. Stiftelsen VI ble lansert 10. september for å rette opp i ubalansen mellom funksjonsfriske og funksjonshemmede. VIs prosjekt skal bidra til at funksjonshemmede opplever høyere livskvalitet, forbedret helse, økt mestringstro og mer sosial kontakt. Stiftelsen VI fremmer fysisk aktivitet og idrett for funksjonshemmede – fordi det er viktige virkemidler for bedre integrasjon på arbeidsplasser og i samfunnet som vi alle er en del av. Stiftelsen arbeider for de funksjonshemmedes muligheter og rettigheter.

Birgit Skarstein fra det norske paralandslaget håper mesterskapet vil være med på å løfte paraidrettene i Norge til det neste nivået.

- VM til Norge er for meg en drøm som går i oppfyllelse, stråler Birgit Skarstein.

- Tenk hvilken mulighet for å bygge mer kompetanse og erfaring rundt frivillighet og arrangement til glede for både bredde og topp i årevis fremover. Det vil være et stort mål å satse mot et VM på hjemmebane. Lillehammer og Norge har levert fantastiske arrangement og folkefester tidligere, og jeg vet de klarer det igjen. Vi skal hvert fall love god underholdning, sier hun.

Det er den internasjonale paralympiske organisasjonen IPC som har tildelt arrangementet.

- Dette er første gangen vi skal arrangere et samlet para-VM vinter i ett arrangørland. Lillehammer har en lang tradisjon for å arrangere store arrangementer, og Norge er et land fullt av lidenskap for både ski- og snøsport, så det kunne ikke bli et bedre sted for dette. Vi gleder oss til å samarbeide med den lokale organisasjonskomiteen og våre partnere de neste tre årene for å levere gode arrangementer, forteller Dimitrije Lazarovski, leder for verdens para snøsport i IPC.

750 utøvere
Det er lokale arrangørmiljøer i Lillehammer/Hafjell som er forespurt rollen som teknisk arrangør. Til mesterskapet er det forventet cirka 750 (utøvere, ledsagere og trenere), og gjennomføringen vil kreve cirka 400 frivillige- Når Norge først påtar seg VM-oppgaven, er ønsket å gi parautøverne den rammen de fortjener når det inviteres til skifest. I alle VM-arrangementene ligger det en forventning om et kulturprogram og sidearrangementer som underholder og belyser aktuelle temaer. Dette vil vi også arbeide med å realisere, sier Røste.

I tillegg til para-VM vinter vil også NSF og alliansen inngå avtale med IPC om å arrangere verdenscup og europacup i de aktuelle grenene før og etter VM 2021. I sum innebærer dette cirka 40 konkurransedager i OL-anleggene fra 1994. Det er derfor et vesentlig behov for logistikk, arrangørkompetanse og frivillighet i regionen.

Bakerst fra venstre: Kristian Moen (parautøver), Johannes Birkelund (parautøver), Tom Tvedt (idrettspresident), Trine Skei Grande (kulturminister), Birgit Skarstein (parautøver), Erik Røste (president Norges Skiforbund), Arne Horten (president Norges Skiskytterforbund), Tore Øvrebø (toppidrettssjef), Knut Nystad (daglig leder Stiftelsen VI), Ole Keul (president Norges Snowboardforbund) og Bijora Sardarian (generalsekretær Norges Snowboardforbund).

Nederst venstre: Ingvild Bretten Berg (generalsekretær Norges Skiforbund), Eiliv Furuli (daglig leder Lillehammer Skifestival), Therese Johaug (ambassadør Stiftelsen VI), Marit Bjørgen (ambassadør Stiftelsen VI), Øyvind Eriksen (styreleder Stiftelsen VI), Markus Grasto Nilsson (parautøver) og Cato Zahl Pedersen (fagkonsulent Olympiatoppen). Foto: Geir Owe Fredheim