Idrettspresident Tom Tvedt og toppidrettssjef Tore Øvrebø var stolte av å få besøk av OL-ilden på Olympiatoppen. Her er de sammen med Jens August Dalsegg, ansvarlig for fakkelturneen. Foto: Geir Owe Fredheim

OL-ilden - på vei til noe stort

I dag ankom OL-ilden Olympiatoppen på sin vei til det virkelig store arrangementet som begynner om kun åtte dager! – Nå skal vi vise verden at ungdom, idrett og det å ha det gøy er det aller viktigste i verden, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Nedtellingsuret på Lilletorget på Lillehammer viser at det bare er åtte dager, og noen timer igjen til åpningen av Ungdoms-OL på Lillehammer. Enorme ressurser er satt i sving. Morgendagens unge ledere, trenere og idrettsutøvere og ikke minst frivillige er i gang med de siste forberedelser før det braker løs med åpningsseremoni i Lysgårdsbakken fredag 12. februar.

- Nå gleder jeg meg enormt til 10 dager med Ungdoms-OL hvor en ny generasjon ledere, trenere, utøvere og frivillige får delta. Dette blir et arrangement for ungdom – av ungdom, sier en stolt Tom Tvedt, som var tilstede da OL-ilden kom på besøk på Olympiatoppen i regi av samarbeidspartneren Scandic.

Glimrende arena for utvikling og læring
Over 10.000 gjester er akkreditert til arrangementet som blir det største idretts- og kulturarrangementet på norsk jord siden OL på Lillehammer i 1994. Toppidrettssjef Tore Øvrebø forteller at 800 av de frivillige er under 20 år, mens hele 56 prosent av de 3000 frivillige er under 30 år.
- Ungdoms-OL er ikke bare er et idrettsarrangement, men også et event og et kurs i å utvikle hele mennesket. Vi vet at utøverne vil gjøre sitt aller beste, men vi må huske på at programmet rundt lekene også er preget av utvikling og læring, og ikke minst det å bygge relasjoner på tvers av idretter. Derfor blir disse lekene en glimrende arena for å treffe nye mennesker og oppleve idrettsglede, sier Øvrebø.

Artikkel fortsetter under bildet.
OL-ilden trygt på plass på Olympiatoppen.

OL-ilden er snart hjemme
Men før det hele kommer i gang skal OL-ilden trygt i havn. OL-ilden har om én uke vært på besøk i alle 19 fylker i Norge på sin ferd.
- Det har vært en vanvittig flott reise som ingen av oss kunne forestilt oss på forhånd. Nå gjenstår det arrangement på Jessheim og Drammen, før OL-ilden er på Sognsvann lørdag 6. februar. Deretter går ferden til Innlandet hvor jeg vet at det mobiliseres kraftig i Gjøvik, Otta, Trysil og Hamar før den ankommer Lillehammer 12. februar, sier Jens August Dalsegg, ansvarlig for fakkelturneen.

Norges største gratisfestival!
Under Ungdoms-OL vil det være 70 medaljeøvelser i 15 ulike idretter. Lekene på Lillehammer vil i tillegg være tidenes største gratisfestival i Norge med mer enn 150 kulturarrangement og et inspirerende læringsprogram.

Les mer på Lillehammer2016.com