Glade idrettsungdommer i Indre Haugaland Ryttersportklubb har tidligere fått penger fra NIFs flyktningfond. Foto: Laila Nemeth

Ny søknadsrunde: - Idrettslag kan søke om 4 mill fra NIFs flyktningfond

Norges idrettsforbund har gleden av å informere alle idrettslag i Norge om at NIFs flyktningfond er gjenåpnet. Denne gangen skal hele fire millioner kroner ut til gode integreringstiltak for flyktninger. Søknadsfrist er 5. april.

I dag åpnet Norges idrettsforbund opp for å motta nye søknader fra idrettslag over hele landet. Pengene som deles ut er gitt fra Gjensidigestiftelsen og Integrerings – og Mangfoldsdirektoratet (IMDi). Idrettslag kan søke om inntil 25.000 kroner til ulike tiltak.

Fotballklubber som søker om å gi et idrettstilbud til nybosatte i kommunen kan også søke NIFs flyktningfond.

SØKNADSLINK - (Frist 5. april)

Det gis pengestøtte til følgende tiltak i idrettslagene og nylig bosatte flyktninger i kommunene:

1. Betaling av medlemskontingent eller treningsavgift
  2. Innkjøp av personlig utstyr
  3. Innkjøp av aktivitetsutstyr
  4. Leie av lokaler
  5. Honorar til instruktører for gjennomføring av aktivitet på mottak
  6. Transport

- Norges idrettsforbund gir pengestøtte fra 5000 - 25.000 kroner til idrettslag som har integreringstiltak knyttet til barn, unge og voksne flyktninger – eller aktivitetstiltak rettet direkte mot hele flyktningfamilier. Vi oppfordrer alle idrettslag som har et flyktningmottak i sitt nærområde til å gjøre en ekstra innsats for flyktninger i lokalsamfunnet, sier Sverre Aarsand, rådgiver i Norges idrettsforbund.

PS: Norges Fotballforbund vil snart utlyse nye midler for 2017 og ber fotballklubber søke direkte til NFF.

Idrett er et godt virkemiddel for integrering
Sverre Aarsand sier idrett og aktivitet er gode virkemidler for å skape gode mellommenneskelige relasjoner, skape en meningsfull hverdag for flyktninger og for å integrere flere til de lokale idrettslagene.
- Idrettens evne lokalt til å integrere og tilpasse aktivitetstilbud, skape gode sosiale møteplasser og ansvarliggjøre deltakerne kan være avgjørende investeringer for at de nylig bosatte også blir fremtidige utøvere, trenere, ledere og dommere i idrettslaget, sier Aarsand avslutningsvis.

Fakta om flyktningfondet

• Idrettsstyret vedtar å starte NIFs flyktningfond september 2015.
  • I 2015 mottok 92 idrettslag 1 200 000 millioner kroner.
  • I 2016 har NIFs flyktningfond utbetalt 5 126 000 millioner kroner til 429 idrettslag.
  • Totalt 8.500 flyktninger er nådd i 2015-2016.
  • Penger er gitt av Gjensidigestiftelsen, Kavlifondet, IMDi, UDI, Kulturdepartementet, IOC og Idrettsstyret

Norges Fotballforbund vil snart utlyse nye midler for  2017  og ber fotballklubber søke direkte til NFF