BUA-avtale. I dag inngikk BUA og Norges idrettsforbund en samarbeidsavtale. – Dette er et fantastisk tilbud for idrettslag som igjen kan tilby barn og unge tilgang på flere ulike aktiviteter – når de selv ønsker, sier idrettspresident Tom Tvedt. Her sammen med Monica Vogt, daglig leder av BUA.

Ny gratis utstyrsordning for barn og unge

Ønsker ditt idrettslag å inkludere alle og stimulere til økt aktivitet? Gjennom utstyrsordningen BUA får alle idrettslag og idrettsråd, ved å tilby gratis utlån av nytt sports- og fritidsutstyr, en unik mulighet til å gi barn og unge muligheten til å være fysisk aktive etter eget ønske og behov.

Norges idrettsforbund og BUA inngikk i dag, 28. februar, en samarbeidsavtale som tilbyr idrettslag og idrettsråd en ny og velfungerende gratis utstyrsordning for barn og unge.

- BUAs visjon er at alle barn og unge skal få muligheten til å bli mer fysisk aktive og prøve mange forskjellige aktiviteter - uten at hver og en må eie alt utstyr selv. Å låne utstyr er både smart, gratis og miljøvennlig. I tillegg kan gratis utlånsordninger gi barn og unge økt aktivitetsnivå, uavhengig av familiens sosioøkonomiske status, sier Monica Vogt, daglig leder av BUA.

Utstyret som leies ut skal være nytt og av høy kvalitet.
- Derfor har vi vært opptatt av å etablere en kul og moderne merkevare slik at vi signaliserer at her får du låne nytt utstyr av god kvalitet, sier Vogt.

Gå direkte til BUA-ordningen

Slik går idrettslaget frem
Idrettslag som ønsker å starte opp utlånsordningen får profesjonell hjelp helt til ordningen er etablert. Et idrettslag kan samarbeide med både idrettsrådet, kommunen og søke om pengestøtte fra både Gjensidigestiftelsen, Sparebankstiftelsen og andre giverorganisasjoner. Et medlemskap i BUA koster 5000 kroner.

- Jeg vil anbefale idrettslag om å ta kontakt med oss. Vi vil være rådgivere helt fra starten av å hjelpe dem med hvor de kan søke om penger til innkjøp av nytt utstyr, hva de trenger av budsjetter og hvordan de skal drifte BUA-ordningen, sier Vogt og fortsetter:

- I medlemskapet følger et administrasjonssystem som gjør det enkelt for brukerne å benytte seg av utlånsordningen slik at man kan reservere utstyr, ha oversikt over hvilket utstyr som lånes ut og føre statistikk.

Mange ulike brukere
I dag er det 35 organisasjoner som er medlem i BUA. BUA er for absolutt alle – og er et perfekt verktøy for de som jobber med integrering av innvandrere som kommer fra en kultur hvor det ikke er naturlig å kjøpe seg utstyr med det første. Brukerne av BUA er alt fra medlemmer og ikke-medlemmer av idrettslag, barnehager, skoler og asylmottak. At de kan få låne utstyr er med på å senke barrieren – men også bidra til økt rekruttering i idrettslaget.

- De største aktørene vi har i Norge har rundt 800-900 ulike kunder som låner utstyr jevnt og trutt. Nå i januar og februar har det de fleste BUA-ordningene vært tomme for utstyr. Det er stor rift om å låne, forteller Monica Vogt.

BUA har lokalisert at det i dag er over 120 ulike utlånsordninger rundt omkring i landet.
- Vi søker derfor etter foreninger, frivillige organisasjoner og kommuner som låner eller leier ut sports- og fritidsutstyr til barn og unge, og som ønsker å samarbeide med oss for å styrke tilbudet, sier Vogt avslutningsvis.

Fagkonsulent Linda Jacobsen i Norges idrettsforbund, sier NIF er utrolig stolte av å inngå et samarbeid med BUA.
- Nå håper vi mange idrettslag og idrettsråd ser verdien av å starte opp eller videreutvikle sin utlånsordning i samarbeid med BUA, sier Jacobsen.

Les mer om BUA på NIFs sider

Gå direkte til BUA-ordningen