NTB scanpix

Norsk kandidat til WADAs utøverkomitè

Astrid Uhrenholdt Jacobsen fremmes som norsk kandidat til WADAs utøverkomitè.

Idrettsstyret vedtok i dag å støtte Astrid Uhrenholdt Jacobsens kandidatur som representant til WADAs utøverkomitè. NIFs utøverkomitè har behandlet saken, og har vedtatt at de ønsker at Astrid Uhrenholdt Jacobsen fremmes som norsk kandidat. Det er snakk om en oppnevning for tre år (fra 2019), med mulighet for en evt. treårig forlengelse.

Idrettspresident Tom Tvedt støtter fullt ut Uhrenholdt Jacobsen som norsk kandidat.

- Astrid er en meget god kandidat til dette svært viktige vervet. Hun har lang erfaring som toppidrettsutøver og vil forvalte våre verdier i norsk idrett på en forbilledlig måte. Vi er veldig glad for at hun har stilt seg til disposisjon og vi er sikker på at hennes kandidatur vil gi WADA et positivt løft. Hun vil tilføre utøverkomiteen betydelig kompetanse i antidopingarbeidet, sier Tvedt.

Kjartan Haugen, leder for utøverkomiteen er like entusiastisk.

- Våre norske utøvere har stor tillit til Astrids kandidatur. Vi føler oss trygg på at hun vil representere oss på en utmerket måte i WADAs utøverkomitè. Hun har lang fartstid fra toppidrett og innehar også solid medisinsk kompetanse gjennom sine studier, sier leder for utøverkomiteen, Kjartan Haugen.

ADNO og KUD støtter nomineringen

Nominasjonen av kandidaturet vil fremmes sammen med Antidoping Norge (ADNO) og Kulturdepartementet (KUD), og det vil således utferdiges et felles «letter of endorsement». Både ADNO og KUD støtter nomineringen.

-Astrid Uhrenholdt Jacobsen er en strålende kandidat til dette vervet. Hun er en utøver med sterk integritet og en god representant for både utøvere og de gode verdiene idretten må være tuftet på. Jeg syns det er flott at norsk idrett nominerer en kvinne til denne viktige internasjonale posisjonen, sier kulturminister Trine Skei Grande.

For ADNO er utøverperspektivet viktig i antidopingarbeidet, og nå er det kanskje viktigere enn noen gang at de rene utøverne blir hørt.

-Astrid U. Jacobsen har vist engasjement for antidopingarbeidet blant annet gjennom å være en del av ADNOs meldepliktkomité, og vi ser positivt på muligheten for å få en norsk stemme inn i WADAs utøverkomité, sier kommunikasjonsleder Halvor Byfuglien i Antidoping Norge.

Bakgrunn

WADA har på sine hjemmesider kommunisert følgende: “In accordance with WADA’s Statutes concerning Standing Committee composition and rotation, on an annual basis, the Agency seeks nominations from its stakeholders for candidates to fill vacancies on its Standing Committees.”

Én av disse komiteene er utøverkomiteen, hvor det skal oppnevnes tre nye medlemmer. Fristen for å nominere kandidater til WADAs utøverkomitè er 05.10.2018.