Reiser til kina612.jpg

Norsk idrett skal bidra til å løfte kinesisk vinteridrett før OL og Paralympics i Beijing 2022

Norsk idrett blir en viktig aktør under statsbesøket i Kina 11. – 19. oktober når norske og kinesiske myndigheter tegner en ny toårig handlingsplan. – Vår rolle er å bidra til å løfte kinesisk vinteridrett – både inn mot OL og Paralympics i 2022, men også i et lengre perspektiv, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Idrettspresident Tom Tvedt, generalsekretær i NIF, Karen Kvalevåg, leder av internasjonal avdeling i NIF, Magnus Sverdrup og prosjektmedarbeider for idrettens Kinasamarbeid, Linda Jacobsen, reiser til Kina i dag i forbindelse med det viktige statsbesøket 11. -19. oktober.

Sammen med Deres Majesteter kong Harald og dronning Sonja består den norske delegasjonen av utenriksminister Ine Eriksen Søreide og næringsminister Torbjørn Røe Isaksen, samt statssekretærer fra Olje- og energidepartementet, Klima- og miljødepartementet, Kunnskapsdepartementet og Helse- og omsorgsdepartementet. I tillegg vil en rekordstor næringslivsdelegasjon på rundt 300 personer fra kultur, forskning og høyere utdanning delta under besøket.

En stor og viktig oppgave for norsk idrett
- Norges idrettsforbund har fått i oppgave å koordinere norsk idretts leveranser inn i idrettssamarbeidet. Dette er en oppgave vi tar på største alvor. Norsk idretts mål med dette samarbeidet er å bidra til å spre kunnskap om vinteridrett og vinteridrettsglede til en ny del av verden. Vi prioriterer dette arbeidet fordi vi ønsker å dele av vår idrettskunnskap og vår idrettskultur, sier Tom Tvedt.

NIFs generalsekretær Karen Kvalevåg sier det er svært gledelig at norsk og kinesisk idrett har samlet seg om et sett verdier som ligger til grunn for samarbeidet, noe som blant annet omhandler temaer som antidoping og prinsipper innen barne- og ungdomsidrett. I tillegg består avtalen av et samarbeid innen bordtennis og håndball som det knyttes store forhåpninger til.

Rulleskirenn i Beijing
- Kina er en stormakt innen idrett som også vi kan lære mye av – for eksempel innen bordtennis, sier Karen Kvalevåg som gleder seg spesielt til rulleskirennet i Beijing mandag 15. oktober hvor 120 unge kinesiske utøvere skal delta:

- Vi skal være med å arrangere et stort rulleskiarrangement utenfor OL-arenaen Fugleredet, planlagt og tilrettelagt av Norges Skiforbund og Idrettsforbundet. Her vil blant andre Bente Skari og Birgit Skarstein bidra som instruktører, forteller en entusiastisk Kvalevåg.

Leder av internasjonal avdeling i NIF, Magnus Sverdrup, ser også frem til Kina-besøket.
- Jeg er overbevist om at vi får vist frem norsk idrett og idrettssamarbeidet med Kina på en god og positiv måte overfor viktige norske og kinesiske aktører. Vi gleder oss til å fortsette det gode arbeidet, sier Sverdrup avslutningsvis.

Les også: https://www.idrettsforbundet.no/Nyhet/kina-vil-lare-av-norges-skiferdigheter/