Antero Wallinus-Rinne fra Norges idrettsforbund gratulerte Håndballforbundet ved utdanningsansvarlig Helen Wernersen og generalsekretær Erik Langerud med godkjenning av Trenerløypa. Foto: Karl Filip Singdahlsen

Norges Håndballforbund + Trenerløypa = Sant

24. november kom bekreftelsen; Norges Håndballforbund ble det første særforbundet som har implementert og fått godkjent alle nivåene av Trenerløypa.

I 2008 startet arbeidet med et felles rammeverk for trenerutvikling i norsk idrett. Fagansvarlige i særforbundene, NIF og OLT gikk sammen om oppgaven og i 2011 ble Trenerløypa bestående av fire nivåer, vedtatt av Idrettsstyret. Siden den gang har over 50 særforbund implementert det grunnleggende Trener 1-nivået. Norges Håndballforbund er det første særforbundet som har fått godkjent alle de fire nivåene.

Les også: Dette er Trenerløypa

- En fin mulighet

- Arbeidet med Trenerløypa har vært en fin mulighet for oss til å oppdatere trenerutdanningen og få det tilpasset til fire nivåer, forteller Helen Wernersen, utdanningsansvarlig i Håndballforbundet.
Hun har ledet arbeidet med implementeringen av Trenerløypa i Håndballforbundet.
- Vi startet først med en arbeidsgruppe som bygde opp alle trinnene med innhold. Så implementerte vi de to første trinnene ut i regionene, før vi startet arbeidet sentralt med nivå 3 og 4, sier Wernersen.

Implementert på alle nivåer

Og det er ikke bare trenere i barne- og ungdomsidretten som må følge Håndballforbundets nye utdanningsløp. Også trenerne for lag på det øverste nivået må ha dokumentert kompetanse.
- Vi har vært veldig tydelige på at de som ikke har tatt den formelle utdannelsen vår, skal gjøre det. I disse dager gjennomfører vi Trener 4 med 47 deltakere fra landslag og lag i Grundigligaen, fortsetter Wernersen.
Og tilbakemeldingene har vært gode.
- Det har gått veldig greit, de virker fornøyde. Jeg snakket faktisk med Christian Berge tidligere i dag (landslagstrener herrer red.anm). Han hadde lært veldig mye av den siste arbeidsoppgaven han hadde fått på utdanningen, så det har fungert bra, fortsetter Wernersen.

Tips til særforbundene

Wernersen forklarer at arbeidet med implementering både har krevd tid og ressurser.

- Implementering av Trenerløypa er ikke venstrehåndsarbeid. Mitt tips til de andre særforbundene er å sette av tid og ressurser til å gjøre jobben – og ikke minst, gjør det ferdig med en gang. Da sikrer man en rød tråd og bedre oversikt. Vi har hatt ulike arbeidsgrupper som har bistått i arbeidet og vi har fått mye støtte og hjelp fra NIF, avslutter Wernersen.

Skryter av Håndballforbundet

- Det har vært en fantastisk reise å følge Håndballforbundets arbeid med Trenerløypa. Det sier seniorrådgiver i Norges idrettsforbund Antero Wallinus-Rinne.
Han skryter av måten Wernersen har sørget for å involvere hele forbundet.
- Hos Håndballforbundet er Trenerløypa forankret fra det sentrale leddet og ut i regionene. Det er utrolig viktig at Håndballforbundet har fått satt sitt stempel på trenerutdannelsen. I tillegg har jeg lyst til å trekke frem Helens og Håndballforbundets ønske om å bidra til fellesskapet. Vi viser ofte til Håndballforbundet når vi jobber med andre særforbund, skryter Rinne.