Utvalget: Anne Ragnhild Kroken (Norges Skiforbund), Bjørn Røine – nestleder, Tore Aasen Øderud (NIF), Ingvild Larsen Skjong, Margareth Hartvedt – leder, Marcela Montserrat Fonseca Bustos (Idrettsstyret), Erik Garder (Norges Bowlingforbund), Petter Sørensen og Linda Torége (NIF). Ikke til stede: Unni Helland.

Norges Døveidrettsutvalg i gang!

Norges Døveidrettsutvalg er formelt nedsatt av Idrettsstyret med fem representanter valgt fra døveidrettslagene, én representant hver fra Bowlingforbundet og Skiforbundet og én representant fra Idrettsstyret.

Utvalget skal i tingperioden 2015-2019 jobbe med å synliggjøre idrett for døve og hørselshemmede og mulighetene som finnes nasjonalt og internasjonalt enten man er medlem i et døveidrettslag eller i et ordinært idrettslag.

- I kommende tingperiode vil utvalget fokusere på at utøvere med hørselshemming i norsk idrett har et så godt tilbud som mulig i et ordinært idrettslag eller i et døveidrettslag, sier leder av Norges Døveidrettsutvalg, Margareth Hartvedt, etter det første møtet i utvalget som ble avholdt på Ullevaal Stadion onsdag 30.09.2015.

Hun legger til at det er viktig med god kompetanse på hvordan et idrettslag best mulig kan inkludere utøvere med hørselshemming i idrettslagene og at dette er et arbeid utvalget vil samarbeide med særforbundene om å få til.

– I tillegg tror vi det blir viktig å synliggjøre i større grad for utøvere med hørselshemming at de faktisk kan konkurrere mot andre utøvere med hørselshemming internasjonalt i EM, VM og Deaflympics dersom den enkelte legger ned en stor nok innsats, avslutter Margareth.

Døveidrettsutvalget møtes fire ganger i året og arrangerer i tillegg et årlig idrettsseminar for landes åtte døveidrettslag der forskjellige temaer løftes. I 2016 er det et mål om å lage et større idrettsseminar sammen med Norges Døveforbund, Hørselshemmedes Landsforbund, særforbundene og døveidrettslagene der samarbeid, kompetanse og rekruttering settes på agendaen.