President i Danmarks idrætsforbund og olympiske komité Niels Nygaard, visepresident i Sveriges Olympiska komité Mervi Karttunen og president i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité Tom Tvedt. Foto: Julie Ravlo

Nordiske idrettsorganisasjoner sammen om kampen mot doping

Alle de nordiske idrettsorganisasjonene har blitt enige om en felles resolusjon for å styrke kampen mot doping i internasjonal idrett.

Idrettsledere fra Danmark, Finland, Færøyene, Grønland, Island, Sverige, Åland og Norge var samlet på Nordisk idrettsmøte 2016 i Helsinki i helgen.

Fellesnordiske utfordringer knyttet til antidopingarbeid, styrking av kjønnsbalanse i beslutningstakende posisjoner i idretten, spillpolitikk, Nordisk ungdomskonferanse og idrettens organisering sto blant annet på dagsorden.

Idrettsorganisasjonene ble enige om følgende felles resolusjon på møtet i Helsinki:

«During its annual meeting held in Helsinki 23-25 September 2016, the Nordic Meeting of sports organisations approved the following:

“We, the Nordic sports organisations, commit to collaborate in the work against doping in sports. We believe that the position of WADA must be strengthened through a joint effort of the autonomous sports organisations, the national anti-doping organisations (NADOS), and the governments in order to secure effective anti-doping work, and we offer our support in this work.

Independently and jointly we will work to increase and strengthen the position of women in the decision making bodies of sport, nationally and internationally.”

Idrettspresident Tom Tvedt er godt fornøyd med diskusjonene de nordiske idrettsorganisasjonene har hatt i løpet av helgen.

- Den nordisk idrettsfamilien står samlet for å bekjempe doping. Vi har hatt gode og konstruktive diskusjoner denne helgen i Helsinki, og vi har sammen blitt enige om en resolusjon med tanke på vårt felles ståsted i antidopingarbeidet og med tanke på arbeidet for å styrke kvinners posisjon i idretten, både nasjonalt og internasjonalt. Det at de nordiske idrettsorganisasjonene viser at de står sammen som en samlet kraft på denne måten, gjør oss sterkere med tanke på å kunne bekjempe utfordringer vi både ser her hjemme og ikke minst i internasjonal idrett om dagen, sier Tvedt.

Også 2. visepresident Oddvar Johan Jensen og idrettsstyremedlem Guri Ramtoft var tilstede på Nordisk idrettsmøte.
- Dette er et viktig fora for utveksling av erfaringer mellom de nordiske idrettsorganisasjonene. Vi ser ofte de samme problemstillingene, men vi velger ofte å løse dem på forskjellige måter. Dermed kan vi lære av hverandres suksesser og utfordringer, og det er ingen tvil om at vi står sterkere sammen i disse spørsmålene, sier Ramtoft.