Nordstrand idrettsforening (Allsport) er en av kandidatene til Inkluderingsprisen 2016.

Nominert til Inkluderingsprisen 2016

Nordstrand idrettsforening (Allsport) fra Oslo, Nyborg idrettslag fra Trondheim og Steinkjer friidrettskubb er nominert til Inkluderingsprisen 2016 som deles ut i forkant av Idrettsgallaen på Hamar lørdag 7. januar 2017.

En bredt sammensatt jury hadde 30 kandidater å velge mellom, og juryen falt til slutt på to trønderske idrettslag og ett idrettslag fra Oslo. Hvem som får hovedprisen avgjøres under prisutdelingen på Hamar under Idrettsgallaseminaret i forkant av selve Idrettsgallaen.

Kort om kandidatene:

Nordstrand idrettsforening (Allsport)
Nordstrand idrettsforening (Allsport) ble startet av ivrige foreldre i samarbeid med Nordstrand idrettsforening og Lions Nordstrand i 2003. Allsportgruppa er et idrettstilbud til barn og ungdom med utviklingshemning. Allsportgruppa har siden starten hatt mange deltakere fra hele Oslo og omegn.

Nordstrand idrettsforening har jobbet kontinuerlig med å utvide til budet, og i dag er det ukentlige treninger i basis, fotball, håndball, svømming, golf og friidrett.
Nordstrand idrettsforening har også inngått gode samarbeid med andre idrettslag for å kunne gi sine utøvere et fullverdig treningstilbud. Både Lambertseter Friidrett, Lambertseter Svømming og Grønmo Golfklubb er samarbeidspartnere. I 2007 arrangerte Nordstrand idrettsforening Løvelekene i friidrett for første gang, og lekene er åpne for utøvere med andre funksjonsnedsettelser. I 2016 ble lekene arrangert for 10. gang.

Nyborg idrettslag
Nyborg idrettslag på Byåsen i Trondheim er et ungt idrettslag, men har siden starten i 2004 vokst seg stor. Dette skyldes idrettslagets store søkelys på lavterskelaktiviteter men også et bredt tilbud til funksjonshemmede.

Nyborg idrettslag var en av de første klubbene i landet som startet el-innebandy for bevegelseshemmede (2006), og aktiviteten er holdt gående i 10 år. Siden er også chairobics (sittende aerobic) og innebandy for utviklingshemmede kommet på programmet med ukentlige treninger.

Idrettslaget har også kjørt treninger og samlinger i goalball, og starter opp igjen hvis det skulle oppstå ny interesse for det.

Idrettslaget kjørte også ukentlige sykkeltreninger for syns- og bevegelseshemmede i 2015, mens det i år er vært arrangert ei parasykkelsamling. Idrett for funksjonshemmede er godt forankret i hovedstyret til Nyborg Idrettslag, og laget har alltid vært åpen for å ta opp nye idretter/aktiviteter.

Saken fortsetter under bildet.

Nyborg IL - Innebandy er kandidat nr. 2 til Inluderingsprisen.

Steinkjer friidrettsklubb
Steinkjer friidrettsklubb jobber målrettet med å rekruttere, tilrettelegge og utvikle aktivitetstilbud til utøvere med funksjonsnedsettelse.

Klubben har trening for utøvere med funksjonsnedsettelse annenhver onsdag i friidrettshallen, og det er veldig populært. I tillegg har klubben RaceRunning med trening hver mandag. RaceRunning er blitt en stor suksess i Steinkjer. Utøverne deltar jevnlig på stevner og er veldig motiverte til å trene og utvikle seg videre.

Klubben har et klart mål om å få med flere yngre utøvere. Det samarbeides godt med Steinkjer videregående skole i forhold til å rekruttere trenere. Det er viktig med flere trenerressurser og kompetanse for å beholde aktiviteten.

Steinkjer friidrettsklubb er kandidat nr. 3 til Inkluderingsprisen.