Cricket var en av 24 idretter som ble vist frem under NM-veka i Stavanger. Foto: Dag Oliver

NM-veka ble en suksess

Et mylder av idretter, toppidrett fra øverste hylle og et entusiastisk hjemmepublikum. Selv dårlig vær kunne ikke ødelegge NM-veka 2018. Og allerede i juni 2019 er vi tilbake, sier en stolt idrettspresident, Tom Tvedt.

24 norgesmesterskap, åtte kongepokaler, 1400 deltakere, over 500 frivillige, kveldsarrangement i de fire arrangørkommunene og godt over 30 timer direktesendt idrett på NRK. Det er tallene etter en uke med toppidrett og idrettsglede i Stavangerregionen.
Neste sommer kommer NM-veka tilbake til Stavangerregionen, mest sannsynlig siste uken i juni. I løpet av november blir det bestemt hvilke idretter som blir en del av arrangementet i 2019.

- Alle aktørene er enige om at starten var veldig bra og at vi ønsker å bygge NM-veka 2019 enda større og mer attraktivt. Vi forventer større pågang fra flere særforbund som ønsker å ta del i denne idrettsfesten til neste år, sier Tvedt og skryter av Stavangerregionen.
- Stavangerregionen har virkelig meldt seg på og viser at de satser på idrett. Nå blir de vertskap for NM-veka 2019 og i tillegg kommer Idrettsgallaen til Rogaland for første gang i historien når våre helter skal hylles 5. januar. Norsk idrett gleder seg til å komme tilbake til Rogaland, sier Tvedt.

Stor vilje til interkommunalt samarbeid

- Mange gode krefter bidro sammen til at NM-veka 2018 ble en suksess. Jeg har spesielt lyst til å rette en stor takk til idrettskretsen, særforbund og lokale idrettslag i hele Stavangerregionen. Som vanlig hadde vi ikke klart dette uten de frivillige, partnere og publikum som gjorde dette til den idrettsfesten vi ønsket, sier idrettspresident Tom Tvedt.
Rune Røksund, organisasjonssjef i Rogaland idrettskrets trekker i tillegg frem det interkommunale samarbeidet.

- Regionens kommuner og fylkeskommunen har både evne og vilje til interkommunal samhandling rundt denne type arrangementer. Kommunene var på servicesiden hele tiden og bidro økonomisk. Det var helt avgjørende for at arrangementet ble så vellykket. For en idrettsfestival i støpeskjeen var den positive responsen fra det politiske miljøet helt avgjørende.

- De så alle etter mulighetene - ikke begrensningene – og da kan man få til mye sammen. Jeg ble ikke mindre stolt av å være rogalending etter denne uka, legger Tvedt til.

Vil inspirere flere til aktivitet ved å vise mangfoldet.

Nyvinningen NM-veka er et samarbeid mellom Norges idrettsforbund, NRK og Norsk Tipping. Underveis var det viktig å få synliggjort et mangfold av idretter og legge til rette for gode TV-bilder.

- Det var rørende å se reaksjonene til de mindre idrettene, da trailere og tv-kameraer endelig dukket opp på deres norgesmesterskap, sier Tvedt og fortsetter:

- Ved å vise mangfoldet av idretter man kan være en del av, ønsker vi å inspirere flere til å finne sin plass i norsk idrett. Det har allerede kommet henvendelser fra de som har sett de mindre idrettene på TV og som nå har lyst til å starte selv, avslutter Tvedt.

Denne artikkelen sto på trykk i Stavanger Aftenblad 24. august 2018.