Det blir mye idrettsglede når idrettslagene får tilbakebetalt moms på vare- og tjenester ved juletider. Foto: Per-Åge Eriksen

Momspengene klirrer snart i klubbkassene

Gledelig nyhet til nesten alle idrettslag i Norge: Aldri før har så mange klubber søkt om momskompensasjon. Aldri før vil det bli utbetalt så mye penger i momskompensasjonsordningen. Det er bare å glede seg - pengene utbetales ved juletider!

Bare i Telemark, Aust-Agder og Vestfold har over 80 prosent av alle idrettslag søkt om momskompensasjon for kjøp av varer og tjenester – mot 70 prosent i fjor. Totalt i Norge har økningen i antall idrettslag som benytter seg av mva-ordningen økt med nesten 1000 idrettslag fra i fjor. Det er formidable tall!

- Dette er meget gledelig. Vi har i mange år jobbet for å få flere idrettslag til å rapportere sine tall inn til oss. I fjor la vi om til nye løsninger og ordninger som forenklet idrettslagenes registrering, rapportering og søknader. Det har ført til at flere idrettslag nå ser nytteverdien av å sende inn sine kostnader ved kjøp av varer og tjenester. Det er mange penger å spare, sier Geir Johannessen, ass. organisasjonssjef i Norges idrettsforbund.

Best i klassen
Ferske tall viser at Finnmark idrettskrets har størst økning fra i fjor i antall lag som har søkt momskompensasjon. I fjor var det 56 prosent av lagene som søkte før fristen gikk ut 15. august. I år er tallet hele 74,7 prosent – en økning på hele 19,2 prosent.
- Årsaken til at vi har klart å få en så stor økning er at vi har tatt en ringerunde til alle våre idrettslag hvor vi har påpekt hvor enkel ordningen er. I tillegg har vi brukt sosiale medier i stor grad for å spre budskapet, forteller Trond Østgård i Finnmark idrettskrets.

Mange idrettslag sender ikke inn søknad
Selv om vi i år har registret en stor økning i antall søknader, er det fortsatt mange ordinære idrettslag i Norge som ikke benytter seg av den gunstige momsordningen. Her har vi en felles jobb å gjøre slik at enda flere idrettslag får tilbakebetalt moms på varer og tjenester i de kommende år.

Østgård tror at en av årsakene til at mange idrettslag ikke har rapportert tallene sine tidligere skyldes at mange mener at laget har for liten omsetning til at momskompensasjon skulle utgjøre noen forskjell.
- Når vi har påpekt at momskompensasjonen faktisk gir penger i klubbkassa, så har de søkt, sier Østgård.

Telemark på topp
Av alle idrettskretser i Norge troner Telemark idrettskrets på topp. Der har 82,3 prosent av idrettskretsens 300 idrettslag søkt om momskompensasjon.
- Vi satte oss et intern mål i administrasjonen om at 80 prosent av idrettslagene i Telemark skulle benytte seg av momskompensasjonsordningen og rapportere/registrere brutto driftskostnader for 2015. At vi slår målet med over to prosent er vi veldig godt fornøyd med, sier Sondre Fjelldalen, organisasjonssjef i Telemark idrettskrets.

Saken fortsetter under bildet.

Det blir mye "ekstra" penger til morsom idrett når momspengene betales tilbake før jul. Foto: Per-Åge Eriksen.

964 flere lag har søkt
Idrettslag med under fem millioner kroner i omsetning. I 2015 var det 4601 idrettslag (under fem mill.) av totalt 8072 idrettslag som søkte om vare- og tjenestemomskompensasjon. For 2016 var det 5564 idrettslag som søkte om vare- og tjenestemomskompensasjon. Økningen av lag som har søkt fra i fjor er på hele 963 idrettslag - over 20 prosent økning i antall søknader.

Les også sak fra 2015: Idrettslagene er vinneren - rekordstor utbetaling av momskompensasjon