mobilreturkampanje-612x373.jpg

Mobilreturordningen avvikles

Helt siden 2009 har idrettslag samlet inn og resirkulert nærmere 650.000 mobiler gjennom miljøkampanjen «Brukt Mobil – Nye Muligheter». For innsatsen har idrettslag fått over 21 millioner kroner. Nå avvikles ordningen.

I syv år har idrettslag tjent opp mot 35 kroner for hver innsamlet mobil som gjenbrukes eller resirkuleres.

Ordningen avvikles fra 1. januar 2017, etter blant annet regjeringens innføring av et nytt regelverk om elektronisk avfall. I tillegg har flere andre aktører kommet på banen, noe som gjør at markedet for brukte mobiler, ikke lenger er like stort.

- Norges idrettsforbund ønsker å rette en stor takk til alle klubbene som har gått dør til dør for å spørre om gamle mobiltelefoner. De har gjort en viktig jobb, ikke bare for klubben, men også for miljøet. Vi takker også Telenor for et godt og viktig samarbeid over flere år, og vi ser frem mot å samarbeide på andre og nyttige samfunnsmessige prosjekter, sier Bente Engelhardtsen Widding, assisterende markedsdirektør i Norges idrettsforbund.