Foto: Hilde Kvivik Kavli

Lanserer miljøhåndbok for norsk idrett

Norges idrettsforbund har i samarbeid med Greener Events laget en miljøhåndbok for idretten i Norge. Klubber, idrettsanlegg og arrangører av ulike arrangement og aktiviteter skal alle kunne ta med seg tips og læring for å trene på og kunne gjennomføre en grønnere og mer bærekraftig drift.

Greener Events, en ideell stiftelse for grønnere arrangement, har tatt initiativ til prosjektet, og har i den sammenheng samarbeidet tett med Norges idrettsforbund. Sparebankstiftelsen DNB har gitt en gave på én million kroner for å få gjennomført arbeidet med håndboken, et miljøkursopplegg, samt et stipend på snaue 200.000,- til premiering av de beste miljøtiltakene hos opptil 19 idrettsorganisasjoner.

— Håndboken skal være et praktisk og nyttig verktøy for alle typer idrettsorganisasjoner som ønsker å ta miljøhensyn. Boken inneholder eksempler på at miljøtilpasning er både er mulig og lønnsomt. Håndboken bygger på erfaringer gjort i inn og utland helt tilbake til Lillehammer OL i 1994, sier redaktør for boken og daglig leder i Greener Events, Linnéa Svensson.

Skal arrangere kurs
- Med dette håndboka vil alle våre medlemmer i landets 11.500 idrettslag få den nødvendige hjelpen til å sette vårt miljøarbeid ut i praksis, tilpasset hver enkelte klubbs nivå og omfang. Vi kommer nå til å utarbeide et kursopplegg i samarbeid med Greener Events for alle idrettskretsene, samt gjennomføre en konkurranse blant klubber i Norge hvor de beste miljøtiltakene premieres. Ved å lære, trene og dele sørger vi for at norsk idrett med enkle grep drives mer bærekraftig både økonomisk og med tanke på miljøet, sier idrettspresident Tom Tvedt.

- Sparebankstiftelsen DNB besluttet høsten 2016 å gi en gave til utvikling av prosjektet Grønn idrett bestående av miljøhåndbok, kursing og insentiver for idretten med særlig fokus på arrangement, men også administrasjon, anlegg og aktivitet. Boken som nå er ferdig skal kunne brukes av hele bredden av idretten i Norge og vi håper flest mulig vil ta den i bruk og ha glede av den, uttaler gaverådgiver i Sparebankstiftelsen DNB, Linn Catrine Lunder.

Lanseringen av Miljøhåndboken er lagt til Norway Cup, søndag 30. juli kl 13.00 i forbindelse med et miljøshow ledet av TV-programlederen Markus Barley på scenen på Ekebergsletta. Lanseringen vil bl.a. by på innlegg fra idrettspresident, Tom Tvedt, gaverådgiver i Sparebankstiftelsen DNB, Linn Catrine Lunder, og Linnéa Svensson, daglig leder i Greener Events som har ledet arbeidet med prosjektet Grønn idrett.

— Norway Cup er verdens største fotballturnering. Målet vårt er å være en internasjonal spydspiss som miljøvennlig idrettsarrangør. Ved å bidra til spredning av miljøhåndboka for norsk idrett ønsker vi at norske klubber og arrangement skal inspireres og lære, sier Tony Isaksen, generalsekretær i Norway Cup/Bekkelaget Sportsklubb.