trenerloypa_612.jpg

Lanserer nettsider for trenerutvikling

Ny milepæl: Norges idrettsforbund lanserer i dag egne nettsider som skal ta trenerutviklingen til nye høyder.

Bedre trenere – bedre aktivitet – bedre utøvere. Det er slagordet til de nye trenerutviklingssidene til Norges idrettsforbund.

- «Trenerløypa» er et felles rammeverk for trenerutvikling i norsk idrett som gjør det mulig for særforbund og trenere på alle nivåer til å forbedre og videreutvikle egen kompetanse, slik at de bedre kan legge til rette for god aktivitet, sier John Anders Bjørkøy, rådgiver trenerutvikling i Norges idrettsforbund.

Bakgrunn
I 2011 vedtok idrettsstyret et felles rammeverk for trenerutdanning i hele norsk idrett som fikk navnet Trenerløypa. Det overordnede målet er å øke trenernes kompetanse slik at aktiviteten ute i klubbene blir så god som overhodet mulig.
- Hele 50 Særforbund har allerede fått godkjent Trener 1, og er i full gang med å tilby dette til trenerne i norsk idrett. 22 Særforbund har fått godkjent Trener 2, forteller Bjørkøy.

Enklere for særforbund
På de nye nettsidene www.idrettsforbundet.no/trenerloypa kan du lese alt du trenger å vite om Trenerløypa og hva NIF tilbyr gjennom blant annet e-læringskurs. All relevant informasjon om trenerutvikling er forsøkt samlet på et sted slik at det blir lettere for alle særforbund, og andre som jobber med trenerutvikling, å navigere seg frem.
- Særforbundene er selv ansvarlige for egne trenerutviklingskurs, så derfor oppfordrer vi å alle til å ta kontakt med sitt særforbund for å høre hvilke kurs de tilbyr som kan hjelpe deg med å bli en enda bedre trener, sier Bjørkøy.

- Hvordan er nettsidene bygd opp?
- Vi har forsøkt å legge de viktigste temaene i Trenerløypa på de rette stedene, som hovedmål, målgruppe og kompetansemål på Trener 1, 2, 3 og 4. Vi har også lagt ekstra vekt på satsningsområder som trenerutviklere (kurslærere), etter- og videreutdanning, verdiarbeid og Olympiatoppens topptrenerutdanninger.

- I tillegg har vi ønsket å synliggjøre hvilke tiltak og samlinger som tilbys gjennom NIF, som e-læring, rådgiving, litteratur, samt laget en kalender over samlinger som kommer, forteller John Anders Bjørkøy.

Saken fortsetter under bildet.

Han ber særforbund aktivt ta del i den videre oppbygningen og innholdet på nettsidene.
- Dersom særforbundene har innspill, kommentarer, eller saker knyttet til Trenerløypa og vår nye nettside håper jeg de tar kontakt, sier han avslutningsvis.

Gå til de nye nettsidene: www.idrettsforbundet.no/trenerloypa