Landsturneringen i fotball og håndball vant Inkluderingsprisen 2015. Den ble delt ut av idrettspresident Tom Tvedt. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Landsturneringen i fotball og håndball vant inkluderingsprisen

Inkluderingsprisen 2015 ble vunnet av Landsturneringen i fotball og håndball for utviklingshemmede. - Prisen går til  et unikt samarbeidsprosjekt som i løpet av 25 år har etablert seg som Norges største årlige arrangement for sine utøvere, sa idrettspresident Tom Tvedt under utdelingen.

- Prosjektet har i betydelig grad bidratt til å øke rekrutteringen. Deres innsats har økt statusen til arrangementene, og gjort disse til svært viktige møteplasser og til storslåtte idrettsfester, sa Tvedt.

I juryens begrunnelse heter det:
I over 25 år har Norges Håndballforbund (NHF) og Norges Fotballforbund (NFF) samarbeidet om Landsturneringen for utviklingshemmede som er Norges største årlige arrangement for denne målgruppen. Landsturneringen har bidratt sterkt til å øke antall lag og rekruttering av utøvere i alle aldre til håndball og fotball. I dag er det rundt 60 fotballag og 80 håndballag som har utøvere med utviklingshemming.  Landsturneringen er en veldig viktig rekrutteringsarena og møteplass for utøvere, trenere og ledere. I jubileumsåret i 2015 deltok hele 1600 personer på dette arrangementet som har vokst enormt siden.

Landsturneringen i håndball og fotball var nominert til prisen sammen med
BUL Tromsø «Friidrett for alle» og Sommerskiskolen for syns- og bevegelseshemmede.