¨Tora Berger, Årests ildsjel Sajandan Rutthira og Prins Sverre Magnus står sammen med OL-ilden foran folkehavet på Slottsplassen. Alle foto: Geir Owe Fredheim

Helt konge! Prins Sverre Magnus med OL-ilden!

Drømmedag! Fantastisk! Helt konge! Lovordene satt løs under feiringen av kongeparets 25-årsjubileum på Slottsplassen – en fest som for alltid vil stå i historiebøkene. For kongefamiliens Prins Sverre Magnus ble høydepunktet å få gå med OL-ilden.

Kongen og dronningen ønsket seg en idrettsfest på Slottsplassen, og det fikk de til gangs. Flere tusen skuelystne barnefamilier hadde tatt turen opp til slottet for å ta del i vinteridrettsaktivitentene og få et glimt av kongefamilien som kom ut av slottet kl. 12.45.

Saken fortsetter under bildet.

Dronning Sonja og kong Harald på vei ut for å hilse på folket. Bak kommer resten av kongefamilien ut.

Da dørene åpnet kom en glad og fornøyd kongefamilie – tett etterfulgt av Tora Berger og Årets ildsjel Sajandan Rutthira som bar på OL-flammen fra Lillehammer2016. Foran nærmere 100 pressefotografer fra hele verden overrakte Rutthira OL-fakkelen til en tydelig stolt Prins Sverre Magnus som forsvant ned Slottsplassen gjennom folkehavet med skikongen Bjørn Dæhlie.

Saken fortsetter under bildet.

Prins Sverre Magnus med skikongen Bjørn Dæhlie!

Rørt kongepar takket for festen.
- Jeg vil benytte anledningen til å takke alle de som har hatt med dette å gjøre. Regjeringen, Idrettsforbundet, alle frivillige som har hjulpet til her. Jeg trodde at når vi snakket om å ha en skidag her, så skulle det være en liten løype. Se på hva de har fått til, det er virkelig helt utrolig fantastisk, sa kongen til pressen.

Stolt kulturminister
Norges nye kulturminister Linda Hofstad Helleland var selvsagt tilstede -  ikke bare for å hedre kongeparet men også for å være en del av støtteapparatet for hennes egne barn som ønsket å prøve skiskyting med laser og snowboard.
- Det kan ikke bli bedre enn dette – en Slottsplass fylt av vinteridrettsaktiviteter. Dette blir en dag for historiebøkene, sa Hofstad Helleland som ønsket å takke idretten for festen.
- Det er så utrolig godt for en kulturminister å vite at idretten stiller alltid opp. Det har blitt en fantastisk ramme rundt jubileumsfesten.

Idrettspresident Tom Tvedt og kulturminister Linda Hofstad Helleland koste seg på Slottsplassen.

Folkestemning fra Lillehammer 94
Idrettspresident Tom Tvedt mente at dette var Norge på sitt aller beste – og tankene gikk tilbake til folkefesten på Lillehammer i 94.
- Dette er en fantastisk dag – for meg minner dette om folkefesten under Lillehammer OL på Lillehammer. Jeg er dessuten mektig imponert over alle foreldrene som har møtt opp med barna i dag og ikke minst alle de frivillige som har jobbet med å arrangere denne festen i lang tid. Det er unikt å få lov til å drive med barneidrett i kongens hage, sa idrettspresidenten.

Saken fortsetter under bildet.
Mange tusen mennesker tok turen til Slottet for å ta del i idrettsfesten.

Lillehammer 2016
Tomas Holmestad, administrerende direktør for Ungdoms-OL på Lillehammer, betegner festen på Slottsplassen som en generalprøve før Ungdoms-OL begynner 12. februar.
- I dag har det gnistret i øynene til våre unge ledere som skal være frivillige under Ungdoms-OL. Nå håper vi at vi klarer å skape samme entusiasme og stemning på Lillehammer om noen få uker, sier Holmestad.

Holmestad sier OL-flammens plass på regentjubileet til kongeparet vil bli lagt merke til langt utover Norges grenser.
- Vi har en kronprins i organisasjonskomiteen, en prinsesse som skal tenne OL-ilden og en konge som skal stå for den offisielle åpningen av Ungdoms-OL. Det vitner om deres fantastiske engasjement - hele tre generasjoner av kongehuset er involvert, sier en rørt Holmestad.

Bjørn Dæhlie med skientusiasten Akasch (10) fra Hasle.

En drømmedag
Generalsekretær Inge Andersen i Norges idrettsforbund sier norsk idrett er ydmyke og takknemlige for oppgaven som idretten fikk i forbindelse med regentjubileet til kongefamilien.
- Dette har vært en drømmedag også for norsk idrett med glade barn og smil over alt. Jeg tror det vil være bilder fra denne jubileumsfesten som sidestilles med bildene av kong Olav på trikken, sier Andersen og legger til:

- Med denne dagen har kongefamilien, sammen med norsk idrett, vist hvilket samfunn vi ønsker å ha i Norge - et samfunn som består av åpenhet og raushet og som er for alle. Jeg vil også benytte anledningen til å takke kongen og dronningen som ønsker så sterkt å identifisere seg med den flotte folkebevegelsen som norsk idrett er, sa Andersen.

Glad for å gi noe tilbake
Skipresident Erik Røste var også glad for å endelig kunne gi noe tilbake til kongeparet som alltid har stilt opp for skiidretten.

- Det beste med kongeparet er at de viser ekte engasjement. Når det gjelder kongen så har han en kunnskapsrikdom som gjør meg og andre skipresidenter til statister. I alle årene kong Harald har stilt opp for oss er det gledelig, og utrolig flott, å kunne få gi noe tilbake, sa Erik Røste.

Idrettsforbundets Inge Andersen, Dronning Sonja og skipresident Erik Røste fulgte med da kongefamilien prøvde seg på skiskyting med laser.

Les sak om jubileumsfesten på skiforbundet.no

Se flere bilder fra jubileumsfesten:

Idrettsforbundet - Flickr

Lillehammer 2016 - Flickr