Styret i NORD-HIF var samlet på Færøyene 17. april.

Knyttet stor spenning til valg

Norges idrettsforbund var til stede da Nordisk Handicapidrettsforbund avholdt styremøte og samtidig markerte forbundets 40 år lange historie. - Det viktigste som ble diskutert i møtet var prosessen fram mot valg av nytt styre og president i den Internasjonale Paralympiske Komite (IPC). Sir Philip Craven har sittet som president i 16 år og det knyttes stor spenning til hvem som blir hans etterfølger, sier idrettsstyremedlem Marcela Bustos.

Nordisk Handicapidrettsforbund (NORD-HIF) er en sammenslutning av handicapidrettsforbundene i Sverige, Danmark, Finland, Island og Færøyene. Norges idrettsforbund representerer norsk idrett i dette forbundet som har som formål å legge til rette for nordisk samarbeid på ulike områder – blant annet innenfor det internasjonale politiske arbeidet, klassifisering og toppidrett.

17. april ble det avholdt styremøte på Færøyene hvor Idrettsforbundet var representert med idrettsstyremedlem Marcela Bustos og Arnfinn Vik, assisterende utviklingssjef i Idrettsforbundet.

Det er knyttet stor spenning til hvem som tar over etter Sir Philip Craven som har vært president i IPC i 16 år.
- Nordisk Handicapforbund ble enig om hvordan de nordiske landene skal arbeide framover for å finne den beste kandidaten til å løfte den paralympiske bevegelsen til en nytt nivå. Samtidig uttrykte de nordiske representantene bekymring for mye av det som skjer i internasjonal idrett, blant annet antall korrupsjonssaker, og ønsket derfor å tydeliggjøre hva som er viktig for oss i Nordisk paraidrett.

Derfor har forbundet sendt et brev til IPC om hvilke forventninger de nordiske landene har til valgprosessen og hvilken kompetanse og ferdigheter vi mener en ny president i IPC bør inneha, sier Bustos avslutningsvis.

Les hele brevet fra NORD-HIF til IPC