I tillegg til å ha stor aktivitet gjennom hele året, startet Rolvsøy IF opp med gratis aktivitetstilbud i skoleferien for ti år siden. Tilbudet har vært en kjempesuksess. Foto: Geir Carlsson/Fredriksstad Blad

Kjempesuksess med gratis ferietilbud

For 10 år siden startet Rolvsøy IF med gratistilbud til barn på sommeren som en motreaksjon til dyre og ekskluderende fotballtilbud. Nå deler klubben sine tips til andre idrettslag som ønsker å skape idrettsglede for enda flere.

Når fleridrettslaget fra Fredrikstad inviterer barn til fotball, håndball og innebandy i ferien spiller det ingen rolle hvor mye penger foreldrene dine har eller hvilken klubb du til vanlig spiller for. Tilbudet er gratis, åpent for alle og handler først og fremst om fellesskap, vennskap og idrettsglede.

- Vi arrangerer aktivitet i starten og mot slutten av skoleferien. Over 80 barn og 20 unge instruktører bidro til å gjøre den første uka til en kjempesuksess, sier styreleder i Rolvsøy IF, Trond Andreassen.

Skoleferien er veldig lang for noen

Det hele startet med gratis fotballskole for ti år siden. Så ville håndballgruppa være med og i år stod også innebandy på programmet. Klubbens ledere så en økende tendens til dyre fotballskoler hvor ikke alle har mulighet til å være med – derfor kom ideen om gratis sommertilbud.

Se også denne temasiden: Økonomi som barriere

- Det skal være gøy, vi vil bidra til nye vennskap og ingen skal stå utenfor gjerdet. Jeg vet fra min tidligere jobb som lærer at ferien kan bli veldig lang for noen barn, sier Andreassen. Det er også grunnen til at aktiviteten ikke begrenser seg til utøvere fra idrettslaget selv.

Deler sine viktige tips til andre idrettslag

- Jeg liker tanken om at det er åpent for alle. Tenk om det kun er den eneste uka ei jente fra en annen bydel har mulighet til å spille fotball og skaffe nye venner? Da skal det selvsagt være plass til henne hos oss, fortsetter Andreassen.

Norges idrettsforbund får henvendelser fra idrettslag som ønsker å skape lavterskeltilbud for barn i sitt lokalmiljø. På oppfordring fra NIF deler Andreassen villig sine viktigste tips til gjennomføring av gratis sommertilbud.

1. Søk om midler slik at aktiviteten kan være gratis for barna

- Gratis aktivitet inkluderer og gjør det lett å være med. Vi søker om midler fra stiftelser og henvender oss til lokale bakerier og jusprodusenter. Fredrikstad idrettsråd gir oss støtte og vi som klubb ønsker å gi noe tilbake til Fredrikstad kommune som sørger for at klubben har gratis treningsanlegg for barn og unge. Min opplevelse er at mange ønsker å bidra til aktiviteter som dette.

2. Engasjer ungdommene i klubben

- Vi spør og engasjerer ungdommene i klubben til å bidra i gjennomføringen. Og her ligger det store ressurser i en klubb. De er utrolig dyktige! Jeg vet at det kommer en dag hvor jeg ikke lenger er ansvarlig for aktiviteten. Derfor er det viktig å stimulere de unge til å få erfaring som instruktører og en smakebit på hva et verv i Rolvsøy IF kan innebære. Til ferieaktiviteten får instruktørene en liten godtgjørelse, men på andre aktiviteter resten av året bidrar de gratis.

3. Bruk sommertilbudet som en miljøkatalysator for klubben

- Vi ser at sommertilbudet knytter båndene i klubben tettere sammen og at vennskap utvikles på tvers av idrettene. Det startet som en fotballskole, men det var en selvfølge for oss å innlemme håndball og innebandy når de også ville være med. Kunstgresset kan brukes til mye mer enn bare fotball.

- Jeg opplever også at de unge instruktørene forstår hvordan vi i klubben tenker på aktivitet og inkludering. De lærer seg verdisynet til norsk idrett med fellesskap og frivillighet. Da er det rørende å se at de som selv var med som barn kommer til oss og vil være instruktører når de er gamle nok. Jeg føler meg veldig privilegert som får lov til å være med på dette og tilbudet gjør noe med oss som klubb, avslutter Andreassen.

- Strålende eksempel på inkludering i praksis

Leder av breddeidrettsavdelingen i Norges idrettsforbund, Anja Veum, mener Rolvsøy IF viser hvordan inkluderingsarbeid fungerer i praksis. Hun er full av lovord om ferietilbudet som gir en smakebit av det gode idrettsarbeidet Rolvsøy IF gjør hele året.

- Først og fremst har jeg lyst til å si tusen takk til alle idrettslag i Norge som bidrar til inkludering i norsk idrett. Og dette er tiltak som er flotte i seg selv, men i tillegg er det viktig at alle barn som oppdager idretten disse ukene – blir inkludert i idrettens ordinære virke resten av året. Vi vet det er mange som jobber godt på dette feltet. Andreassen har helt rett i at det finnes mange lokale stiftelser og aktører som ønsker å støtte slike initiativ og jeg er glad for at idrettslaget deler sine tips med oss. Dette er et strålende eksempel på inkludering i praksis, sier en imponert Veum.