Idrettspresident Tom Tvedt (t.v.) delte ut Inkluderingsprisen 2017 til Karmøy Innebandyklubbs representanter Vidar Flotve Birkeland (midten) og Jan Olav Sørlie (t.h.) på Hamar. Foto: Per-Einar Johannessen

Inkluderingsprisen 2017: - En anerkjennelse og oppmuntring

- For klubben er tildelingen av Inkluderingsprisen 2017 både en anerkjennelse og oppmuntring til å fortsette med det viktige inkluderingsarbeidet, sier trener Jan Olav Sørlie i Karmøy Innebandyklubb (KIBK).

Lørdag 6. januar representerte han klubben sammen spiller Vidar Flotve Birkeland under prisutdelingen på Stortorget på Hamar, i forkant av Idrettsgallaen.

Inkluderingsprisen er et virkemiddel for å øke statusen og rette søkelys på det gode arbeidet som blir gjort på feltet paraidrett. KIBK var en av tre finalister til Inkluderingsprisen 2017. Rogalandsklubben vant hovedprisen på 100.000 kroner. De to andre finalistene var IF Frøy og Steinkjer Friidrettsklubb som fikk 10.000 kroner hver.

Vokst mye
KIBK ble stiftet i 2010 og har i løpet av disse årene vokst til en klubb med 155 medlemmer. Klubben organiserer i dag idrett for barn, ungdom og voksne.

KIBK har hatt stor suksess med tilbudet om deltakelse i Super-Innebandy, som er tilrettelagt innebandy for mennesker med spesielle behov. De fleste av spillerne er rekruttert fra Solstein-bedriften på Karmøy.

- Det kan være mennesker som har en nedsatt kognitiv eller fysisk funksjon, men som fremdeles kan oppleve mestringsglede med kølle og ball, forteller trener Jan Olav Sørlie.

KIBK organiserer treninger med Super-innebandy i Storhall Karmøy i Vedavågen. Her leier klubben treningstid i flerbrukshallen som ble åpnet i desember 2015.

- Hver mandag kl. 18.30-20.00 møtes det 25-30 spillere på treningene, forteller Sørlie.

Saken fortsetter under bildet.

Karmøy Innebandyklubb ble vinnerne av Inkluderingsprisen 2017. De to andre finalistene var IF Frøy og Steinkjer Friidrettsklubb. Her er finalistene sammen med årets funksjonshemmede idrettsutøvere Birgit Skarstein og Andreas Bjørnstad (begge foran) under Idrettsgallaen på Hamar. På bildet bak fra venstre: Jan Olav Sørlie, Vidar Flotve Birkeland, (begge Karmøy Innebandyklubb), Amund Røsås, Rainer Henriksen (begge IF Frøy), Jannike Strugstad, Eygunn Bardal (begge Steinkjer Friidrettsklubb) og Katrine Hoff Quirk (IF Frøy). (Foto: Per-Einar Johannessen)

Special Olympics
Et lag fra KIBK ble også tatt ut til å delta i Special Olympics World Winter Games i Østerrike i mars 2017.

- Både forberedelsene og turneringen ble vist i tv-serien «Livet på Solstein» (sesong 1 og 2). Laget kom hjem til Karmøy med gullmedaljer og opplevde en enorm støtte i regionen både før, under og etter lekene, forteller Sørlie.

Karmøy-treneren skryter av samarbeidet og oppfølgingen fra Norges bandyforbund og Norges idrettsforbund.

- Bandyforbundet og idrettsforbundet tar inkludering på alvor. Vi er mange som er blitt en del av idrettsfamilien på grunn den jobben som de har gjort. Det er vi veldig glade for, sier Sørlie.

- Hva skal dere gjøre med prispengene på 100.000 kroner?

- Det må vi diskutere internt i klubben først, men utgangspunktet er at vi ønsker å bidra til at enda flere får muligheten til å oppleve idrettsglede. Kanskje kan vi finne et formål som virkelig kan bidra til å bedre rammevilkårene for inkludering i vår region, sier Sørlie.