campus.JPG

Ikke noe til Campus Sognsvann, økning til momskomp

I budsjettforliket mellom regjeringen, Venstre og KrF som ble presentert, kom det både noen gode og noen ikke fullt så gode nyheter for norsk idrett.

Norges idrettsforbund ba Kulturdepartementet sette av penger i statsbudsjettet for 2018 til utvikling/prosjektering av Campus Sognsvann – en fornyet møteplass for norsk toppidrett. I budsjettforslaget som ble lagt fram i oktober var det ikke satt av noe penger til dette. I våre innspill til komiteene under budsjettbehandlingen i Stortinget ba vi om seks millioner kroner til formålet, men i budsjettforliket var Campus Sognsvann heller ikke tilgodesett. Det blir ingen penger til Campus Sognsvann over statsbudsjettet for 2018. Det blir krevende.

Ellers reverserte budsjettforliket de alvorlige budsjettkuttene til studieforbundene.  Det er godt nytt også for Idrettens studieforbund. Kompensasjonsordningen for vare- og tjenestemoms ble styrket med 75 millioner kroner – et viktig signal, men samtidig et signal om at dagens regjering ikke aksepterer at momskostnader for frivillige organisasjoner skal kompenseres fullt ut.

Grensene for arbeidsgiveravgift for personer og frivillige organisasjoner ble hevet til henholdsvis 70 000 kroner per person og 700 000 kroner per organisasjon. Maksimalt fradragsbeløp ved gaver til frivillige organisasjoner ble hevet til 40 000 kroner, og det ble plusset på 30 millioner kroner på Kunnskapsdepartementets budsjett til svømmeopplæring i barnehagen.

For idrettens utviklingssamarbeid er det interessant å se at posten i Utenriksdepartementet som handler om sivilsamfunn – der vårt arbeid hører hjemme – er økt med 100 millioner kroner.