Uten navn-2.jpg

Se opptak av Ungdomsidrettskonferansen

I to dager til ende er det ungdommene som spiller hovedrollen på Ungdomsidrettskonferansen i Trondheim 1. og 2. desember. Følg vår direktesending fra konferansen

Følg sendingene i fullskjerm her: https://bambuser.com/channel/idrett

Ungdomskonferansen

Målgruppen for konferansen er alle som jobber med de aktuelle aldersgruppene; 13-19 år og 19-25 år innen ungt lederskap i idrettslag, idrettskretser og særforbund, og selvfølgelig de unge selv. Dette blir en møteplass for idrettengasjerte fra hele lander, fra ulike idretter og i ulike aldersgrupper.

Les Tom Tvedts blogginnlegg som handler om konferansen og ungdommers engasjement i idretten.

Mange ungdommer i viktige verv og stillinger
Nesten halvparten av de 160 påmeldte til konferansen er selv ungdommer som sitter i ungdomsutvalg i ulike kretser og forbund, er styremedlemmer, trenere eller ledere. Flere er også ansatt i idretten, mange etter å ha blitt skolert gjennom blant annet Idrettsforbundets utdanningsprogram for yngre ledere.

- Jeg tror og vet at det blir mange gode foredragsholdere. Det blir inspirerende for oss alle å høre på deres historier og prosjekter. I tillegg blir det rom for å kunne dele ideer og erfaringer. Denne konferansen vil bringe mange gode tanker hjem, og vil forhåpentligvis føre til handling. Konferansen skal sette lys på at ungdommer kan, vil og får det til, sier konferansier Runa Møller Tangstad (18) til idrettsforbundet.no før det braker løs.

Mange viktige temaer
Blant temaene som løftes opp er «Utvikling i ungdomsidretten», «Status ungdomsløftet», «Mentorordning», «Samspill mellom unge og erfarne», «Økonomi som barriere for idrettsdeltakelse», «Hvem er idrettsungdommen?» og «Morgendagens utøvere».

Se hele programmet her.

- Min erfaring er at ungdommene i norsk idrett i dag er kunnskapsrike, engasjerte, ambisiøse og kanskje litt utålmodige. De lever i en tid der kravet til omgivelsene er annerledes enn før. Derfor er det viktig at de unge og mer erfarne lærer «å møtes» - ikke bare fysisk, men at man møter hverandre på ulike nivåer i idrettshverdagen. Ungdommene i dag er våre neste kulturbærere og det er de som skal lære opp generasjonen som kommer etter, sier Kathrine Godager, rådgiver i Norges idrettsforbund.

Viktig å sikre etterveksten
Kjell Bjarne Helland, organisajonssjef i Sør-Trøndelag idrettskrets, gleder seg til å tilbringe de neste to dagene sammen med idrettsengasjert ungdom.
- Det aller viktigste i norsk idrett er å sikre etterveksten både når det gjelder frivillig, aktive i topp og bredde og tillitsvalgte som sammen sikrer idrettsglede for alle, sier Helland, og legger til:
- Min store drøm er at denne konferansen blir et kick-off for en kunnskaps- og erfaringsturné som vil vare helt frem til Idrettstinget i Bergen i 2019.
- Vi trenger virkelig å sette ungdommer på agendaen, sier Helland avslutningsvis.