grasrotandel612.jpg

Idrettslag kan juble - Grasrotandelen har økt fra 5 til 7 prosent

2018 blir et jubelår for alle idrettslag som mottar penger fra Grasrotandelen. Fra og med 1. januar økte nemlig Grasrotandelen fra fem til syv prosent noe som vil gi  enda mer klirrende mynt i klubbkassene.

Større grasrotandel betyr rett og slett mer penger direkte til lag og foreninger gjennom at hver enkelt Norsk Tipping-kunde kan bestemme hvilket idrettslag som skal motta syv prosent av det de selv spiller for.
- En økning av prosentsatsen fra fem til sju prosent vil bety at kundene får bestemme bruken av en enda større del av Norsk Tippings overskudd. Hver enkelt grasrotgiver er nå enda mer verdt, sier Anne Helseth, ansvarlig for Grasrotandelen i Norsk Tipping.

Les også fem tips for å øke pengestøtten fra Grasrotandelen

Hovedendringene i forskriften er:

* Grasrotandelen økes fra fem til sju prosent av spillinnsatsen fra 1.1. 2018

* Grasrotandelen beregnes av netto spillinnsats for spillene Oddsen, nettbaserte spill og Multix.

* For disse spillene økes Grasrotandelen fra 10 til 14 prosent.

* Fra 1. januar skal det også beregnes grasrotandel av Extra.

Grasrotandelen 2017
Totalt ble det utbetalt 455 millioner kroner i 2017. Dette er en økning på 7 millioner kroner fra året før. Idrettens andel utgjorde 266 millioner kroner. Dette er en nedgang på en million kroner. Idrettens andel utgjør 58,5 prosent.

Det er nå 593 936 grasrotgivere som gir penger til idretten. Dette er en økning på snaut 28 000.

Siden 2009 har tusenvis av frivillige lag og foreninger fått millioner av kroner direkte fra Norsk Tippings kunder gjennom Grasrotandelen. I 2016 ble 448 millioner kroner fordelt på denne måten, direkte til klubber og foreninger. Beløpet vil trolig ligge på samme nivå i 2017, mens det altså vil øke betraktelig i 2018 på grunn av de nye prosentsatsene.
- Dette burde stimulere til å trappe opp arbeidet med å verve spill-kunder som grasrotgivere. Fortsatt er det ca. 900.000 kunder som ikke har valgt seg en grasrotmottaker, sier Helseth.

Les mer om Grasrotandelen