Foto: Thomas Winje Øijord / NTB scanpix

Idrettshistoriker Tom A. Schanke er død

Den sørgelige beskjeden har kommet om at idrettshistoriker og siv.økonom, Tom A. Schanke, er død. Tom ble 77 år, og han sovnet stille inn i sitt hjem i Oslo lørdag 19. august. Gjennom sommeren hadde han slitt med helsen en stund.

Tom vokste opp på Hønefoss. Han sa selv at han var på alle idrettsstevner på Hønefoss under oppveksten. Han drev meget allsidig med idrett i sine barne- og ungdomsår. Det ble etterhvert fotball og friidrett han drev mest med.

Siviløkonomen fra Hønefoss har en idretts-CV som er lang, mye lengre enn de fleste av oss andre i norsk idrett. Det lar seg ikke her gjøre å gjengi alt han holdt på med gjennom årenes løp. Vi kan konkludere med at hans kunnskap og engasjement om idrett var enorm, han var meget sterk i sine meninger og han var et levende idrettsleksikon.

Som idrettshistoriker, og særskilt på statistikk og resultater, vil han bli stående som den største, og her ligger det en uerstattelig arv etter Tom. En arv som må forvaltes og utvikles videre av idrettsorganisasjonen, akademia, aktuelle museer og andre idrettshistorikere.

I 2012 utga han Norsk Idrettsleksikon i 4 bind. Dette verket var et resultat av nitidig arbeid, research, samtaler og skrivearbeid nærmest døgnet rundt på hele 2000-tallet. Et arbeid som krevde betydelig arbeidsdisiplin for å kunne fullføre. Norsk Idrettsleksikon vil for all fremtid lyse i idrettshistorien. Det er en uerstattelig arv for etterkommere med idrettsinteresse. Tom A. Schanke ble tildelt NIFs hederstegn i 2015.

På Fotballtinget til Norges Fotballforbund fremmet Tom om lag 100 lov- og endringsforslag gjennom alle de årene han representerte der. Ca. 80 av disse forslagene ble vedtatt. Det mest kjente vedtaket ble iverksatt i 1987 da det ble bestemt at alle uavgjorte kamper skulle avgjøres på straffesparkkonkurranse. Denne historien er meget godt beskrevet i VG den 4. juni i år, og Tom har uttalt mange ganger "at den dag i dag fatter jeg ikke hvordan forslaget gikk gjennom". Det gjør ingen andre heller.

Tom var idrettshistoriker, fotballeder, kommentator, speaker, konferansier, arrangør og en helt spesiell person. Tom var en idrettsvenn, men han var også en idrettskritiker. Han hadde sin egen lille, men betydningsfulle, nettavis; Kyllingposten. Den siste Kyllingposten kom ut så sent som 13. august i år. Alle i idretts-Norge som hadde spørsmål de ikke kunne få svar på, fant svaret ved en telefon til Tom.

En stor ressurs, fargeklatt og historiker er gått bort. Tom har tatt sitt siste straffespark. Ballen er lagt død. En uredd og korrigerende stemme i det offentlige idretts-ordskiftet er dessverre borte og vil bli savnet. Tom stod oppreist der ingen andre stod.

Takk for alt Tom A. Schanke har bidratt med til norsk idrett. Våre varmeste tanker går til hans sønn, Thomas, og barnebarna Andreas og Fredrik.

Tidligere saker om Tom A. Schanke på idrettsforbundet.no:

«Idrettshistoriker Tom A. Schanke fyller 75 år i dag»

«Tom A. Schanke tildelt NIFs hederstegn»