KLARE FOR SYKKELTUR: De idrettsfrivillige skal sykle 50 mil i april til inntekt for en flerbruksbane i Zambia.

Idrettsfrivillige sykler 50 mil til inntekt for idrett i Zambia

Men først må de samle inn 100 000 kr

Målet med innsamlingen er å skape bedre idrettsmuligheter i Livingstone, med en ny flerbruksbane på SOS barnebyer. De håper at både privatpersoner og bedrifter vil hjelpe dem med bidrag.

– Når vi målet vårt, kan vi bidra til at mange flere barn får mulighet til å gjennomføre idrett og fysisk aktivitet i hverdagen i Livingstone, sier Raymond Bommen, initiativtaker og idrettsfrivillig.

Støtt prosjektet på Spleis nå!

Med prosjektet “500 km – Cycling for All” ruller de avgårde fra byen Lusaka i Zambia i april.

Reisen går til Livingstone, nær grensen til Zimbabwe, der idrettsbanen skal ligge.

Behov for en flerbruksbane

De frivillige i idrettens fredskorps jobber med idrett og utvikling i forskjellige lokalsamfunn i Zambia og Malawi. Behovet for idrettsbaner er stort i de fleste lokalsamfunn, og idrettsfredskorpserne har sett et særlig behov for en flerbruksbane i Livingstone.

– Det vil gi et sted til å gjennomføre turneringer og aktivitetsdager. Samtidig vil flere barn og unge få mulighet til å gjennomføre aktiviteter som håndball, netball, volleyball og basketball. Fotballbaner finner du på hvert gatehjørne i de fleste lokalsamfunn i Zambia, men det er et særlig behov for en bane som gjør det mulig å gjennomføre andre idretter enn bare fotball, sier Bommen.

Flerbruksbanen er planlagt å ligge på SOS barnebyer sine områder, men den skal også være åpen for allmenn bruk for befolkningen i nærområdet. Alle idrettsorganisasjoner i nærheten skal også få mulighet til å arrangere turneringer og aktivitetsdager.

TRENER: Raymond Bommen (i lyseblått) har funnet en lokal sykkelklubb i Livingstone som han trener med før turen.

Trenger flere bidrag

– Vi åpnet innsamlingen like før jul og har fått inn litt over 20 000 kroner, så det er fortsatt et langt stykke å gå for å få laget banen, forteller Bommen.

De idrettsfrivillige har lagt seg i trening for å klare å gjennomføre de nesten 500 km mellom Zambias hovedstad Lusaka og Livingstone i stekende varme. Planen er å gjennomføre turen på fem dager. Før den tid trenger ønsker de hjelp til å nå målet på 100 000 kroner.

– Majoriteten av pengene vi har fått inn til nå er fra venner og kjente, men det er også mulig for bedrifter å donere til prosjektet. Donerer man for 10 000 kroner eller mer vil man få en plakat på 2 x 1 meter på gjerdet rundt banen med logoen sin og en takk for støtten. Donerer man over 1 000 kroner vil man få navnet sitt på plakett som også skal henge på banen. Bidrag over 750 kroner resulterer i en fin tegning fra SOS barnebyer med en personlig hilsen, sier Bommen.

Her kan du følge prosjektet og finne du mer informasjon: 500 - Cycling for all på facebook.

Bidra til prosjektet?

Klikk her hvis du eller din bedrift ønsker å støtte prosjektet med noen kroner eller mer.

PS: søknadsfrist for Idrettens fredskorps er 15. februar, søk nå!