Sammen om NM-uka: Fra venstre: Egil Sundvor, Sportsredaktør NRK, Tom Tvedt, Idrettspresident, Christine Sagen Helgø, Ordfører, Stavanger, Stanley Wirak, Ordfører, Sandnes, Toril Lende Fjermestad, Rogaland Idrettskrets, Arne Thorsen Eie, leder Stavanger Idrettsråd, Solveig Ege Tengesdal, Fylkesordfører, Rogaland, Terje Jørgensen, Daglig leder i Særforbundenes Fellesorganisasjon, Kristine Enger, Ordfører i Randaberg, Rune Røksund, leder Rogaland Idrettskrets, Anette Larsen Bognø, Region Stavanger, Karton Nilsen, leder Folkehallene og Jan Sigve Tjelta, Varaordfører i Sola. Foto: Dag Oliver

Idretts-Norge står sammen om NM-uka

Norsk idrett er i ferd med å utvikle et nytt konsept i Idretts-Norge kalt NM-uka. Stavangerregionen har allerede tatt på seg rollen som vertskap i både 2018 og 2019. NRK skal dekke arrangementet.

Ideen er basert på en svensk modell som består i å samle mange mindre og større Norgesmesterskap over én uke. Norges idrettsforbund tenker i første omgang å arrangere NM-uka for sommeridretter i 2018 og 2019 og eventuelt på sikt lage et konsept for vinteridretter. Planen er at 20 særforbund skal delta i den første NM-uka i slutten av august neste år.

Rogaland er vertskap
Region Stavanger har i samarbeid med Rogaland idrettskrets jobbet over lengre tid for å være vertskap for NM-uka.
- Det er fantastisk at vi i norsk idrett i samarbeid med NRK kan presentere bredde og idrettsglede på en helt ny måte hjem til folk. Dette i en region som har fantastiske anlegg og stor dugnadsånd. Det gleder meg at Stavangerregionen vil støtte noe som kommer til å få stor betydning for hele norsk idrett i årene som kommer, sier idrettspresident Tom Tvedt.

NRK er partner i prosjektet og har en sentral rolle i utviklingen av konseptet sammen med særforbundene. Dette vil være en storsatsing fra NRK med profilering av idretter som kanskje ikke har hatt like stor oppmerksomhet tidligere.

Større oppmerksomhet
Mange særforbund opplever utfordringer med å nå frem i media og løfte frem nettopp sin idrett i dagens mediabilde. Et konsept som NM-uka vil kunne løfte frem både de store idrettene vi kjenner godt til, men også mindre idretter som vi ikke hører så mye om.
NRKs sportsredaktør Egil Sundvor gleder seg over å kunne bekrefte det nye konseptet til Stavangerregionen.
- Rogaland og Stavangerregionen har vært proaktive og tatt initiativ til møter svært tidlig i prosessen. Vi er blitt tatt svært godt imot av alle involverte parter her i regionen, og med de flotte fasilitetene man har å by på, blir det garantert et bra arrangement. Vi ser frem til å jobbe frem detaljene rundt arrangementet i samarbeid med kommunene og lokale samarbeidspartnere utover høsten, sier Egil Sundvor.

Godt og riktig initiativ
Daglig leder i Særforbundenes Fellesorganisasjon, Terje Jørgensen, mener at NM-uka er et godt og riktig initiativ og at arrangementet vil bli av stor betydning for mange særforbund.
- Det er ganske få idretter som får god mediedekning i Norge. NM-uka er et meget godt tiltak for å vise frem litt av den store idrettslige bredden som ikke alle kjenner. Særforbundene er glade for at Norges idrettsforbund og NRK har tatt dette initiativet - og for at Stavangerregionen har tatt utfordringen med å være vertskap for det første arrangementet, sier Jørgensen.