Over 100 personer fra særforbund, idrettskretser, idrettsråd og idrettslag var samlet for å diskutere moderniseringen av Norsk Idrett.

Idretts-Norge samlet til dialogmøte om moderniseringsprosjektet

Over 100 personer fra særforbund, idrettskretser, idrettsråd og idrettslag var 5. november samlet på Ullevaal stadion til dialogmøte for å diskutere moderniseringsprosjektet og høringen som nå er sendt ut til hele organisasjonen.

Utvide horisonten og kunnskapen

- Det er veldig viktig å få samlet organisasjonen fordi man får et videre perspektiv og en utvidet horisont på modernisering av norsk idrett. Man får diskutert på tvers av andre organisasjonsledd. Dette tar man med seg til sitt organisasjonsledd når man skal lage en høringsuttalelse, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.

Fokus på aktivitet, samarbeid og fellesløsninger

Dialogmøtet hadde innledere fra alle organisasjonsledd. Blant disse var Jan Henrik Parmann, president i Norges basketballforbund og kretsleder i Troms, Knut Bjørklund, som presenterte alternative modeller for organisering av norsk idrett fremover. Idrettslagene og idrettsråd var også representert, og disse presenterte aktuelle utfordringer når det gjelder både rammevilkår og den daglige driften av idrettslag.

Saken fortsetter under bildet.

Gode diskusjoner under dialogmøtet.

Høringsforslaget presenterer tre fordeler ved modernisering av norsk idrett: forsterket beslutningsevne, forsterket kompetanse og forsterket ressursdeling. Hvordan Idretts-Norge skal komme dit, var det sentrale temaet som bød til mange gode diskusjoner.

- Det blir viktig å styrke fellestjenestene. Desto mer man klarer å sentralisere, og gjøre ting på samme måte, desto bedre, sier Kjetil Thorsø Hansen, administrasjonsleder i Charlottenlund Sportsklubb.

Veien videre

Idrettsstyret inviterer organisasjonen til å gi sine innspill på forslagene i høringen for å sikre en bredest mulig involvering. Alle høringsuttalelser må være sendt inn til NIF innen 9. desember 2018. Karen Kvalevåg håper det kommer mange gode tilbakemeldinger og innspill:

- Bruk høringsretten, tenk nytt, tenk på medlemmene, tenk på idrettslagene og kom med gode tilbakemeldinger og innspill. Ikke minst, vær endringsvillig til beste for norsk idrett, oppfordrer Kvalevåg.

Les mer om moderniseringsprosjektet her.