Nicolai Møster er idrettsfredskorpser i Zambia

Idrettens fredskorps bidrar til at flere barn og unge får delta i idrett utenfor Norge

Den 5. desember markeres frivillighetens dag. Frivilligheten står også sterkt utenfor Norge. - Å bidra til at barn og unge skal kunne få oppleve samme idrettsglede som da jeg selv var yngre, er en av hovedgrunnene til hvorfor jeg ønsker å jobbe som idrettsfrivillig, sier Nicolai Mønster som er idrettsfredskorpser i Zambia.

Hvert år sender Norges idrettsforbund 10-12 unge norske trenere til Zambia og Malawi gjennom utvekslingsprogrammet Idrettens fredskorps for å jobbe for NIFs partnerorganisasjoner. Der jobber de sammen med unge lokale trenere som også gir av sin tid for å bidra til at flere barn og unge kan få mulighet til å delta i idrett.

Eira Stirling (22) som for tiden jobber som idrettsfredskorpser i Malawi er tydelig på hvorfor hun ble idrettsfredskorpser.

-Hvis alle forventer at noen andre skal holde «ild» i idretten så har vi til slutt ingen idrett. Ved å jobbe som frivillig i et annet land får du en reise for livet og mulighet til å bidra til at «ilden» holdes tent, sier Stirling.

Parallelt med utvekslingsprogrammet Idrettens fredskorps, sender NIFs partnere et knippe av sine unge frivillige trenere til Norge for å jobbe frivillig i norsk idrett. Gjennom utplasseringer i ulike idrettslag lærer de afrikanske frivillige om hvordan frivilligheten i norsk idrett er organisert samtidig som de gir viktige bidrag til de idrettslagene hvor de er engasjert.

Ønsker å øke betydningen av frivillighet

Utveksling av kultur og kompetanse er et viktig bidrag for å videreutvikle idretten både i Norge og i de landene hvor NIF er engasjert. NIF ønsker med idrettens fredskorps å gi frivillig arbeid økt oppmerksomhet og betydning, i tillegg til å bidra til at deltakerne får en livslang tilknytning til norsk idrett – gjerne som frivillig.

Lær mer om NIFs internasjonale utviklingssamarbeid og Idrettens fredskorps.

Du kan også følge årets idrettsfredskorpsere på Facebook .

Les også: Det utføres 58 millioner dugnadstimer i norsk idrett hvert år