På Ledermøtet 2018. Katrine Brurberg Fredriksen (Buskerud idrettskrets), Marte Bentzen Fossestøl (Aust-Agder idrettskrets), Ida Tomine Glomsaker (Rogaland idrettskrets) og Anne-Lene Gregersen (Trøndelag idrettskrets). Foto: Karl Filip Singdahlsen

I disse idrettskretsene gis de unge lederne tillit

Da Ida Tomine Glomsaker (21) og Katrine Brurberg Fredriksen (19) ble spurt, var de aldri i tvil: Ledermøtet 2018 ville de være med på. Nå skryter de av idrettskretsene som gir de tillit.

- Det er fantastisk at idrettskretsen har gitt meg muligheten til å bli med på et ledermøte som dette. Det å se hvordan et slikt møte fungerer er spennende og gir god læring for oss unge ledere.

- Ikke et ungdomsalibi

Det sier 21 år gamle Ida Tomine Glomsaker, styremedlem i Rogaland idrettskrets og leder av kretsens ungdomsutvalg. Som eneste representant fra kretsen deltok hun på idrettens ledermøte på Gardermoen forrige helg. Hun føler på ingen måte at hun deltar som kretsens «ungdomsalibi».

- Jeg blir tatt på alvor av kretsen. Jeg har stått for min sak at jeg ikke skal bli kalt ungdomsrepresentant for jeg er et ordinært styremedlem. De har tatt meg godt imot og bare det at de har tillit til å sende meg hit alene, det setter jeg stor pris på, fortsetter Glomsaker.

Styreledervervene domineres fortsatt av menn mellom 35 og 50 år, men kvinnene kommer etter. Av alle styremedlemmer under 26 år er kvinnene nå i flertall. En ung kvinnebølge har inntatt styrerommene i norsk idrett – der vedtak fattes og fremtid avgjøres.

Katrine Brurberg Fredriksen er en av dem. Som leder av ungdomsutvalget og styremedlem i Buskerud idrettskrets skryter hun av egne lederes holdning til å involvere de unge.

- De er veldig flinke til å spørre

- Jeg har følt at det er plass til meg, uten krav om at jeg skal kunne norsk idrett inn og ut. På møtene får jeg komme med mine innspill. Til Ledermøtet spurte de om jeg ville være observatør, og selvfølgelig hadde jeg det. Buskerud idrettskrets er veldig flinke til å spørre, sier Fredriksen.

På Ledermøtet lot hun seg imponere over sine litt eldre kollegaer.

- Det var veldig inspirerende å se all den erfaringen de andre lederne har, men samtidig erfare at de også er helt normale mennesker, sier hun.

Gir motivasjon til videre arbeid

Etter en helg med faglig og idrettspolitisk påfyll er Glomsaker og Fredriksen enige om at motivasjonen for å jobbe videre i sine lokalmiljøer er på plass.

- Jeg har inntrykk av at norsk idrett nå er veldig mottakelige for at det skal komme yngre ledere og flere kvinner inn i idretten, sier Fredriksen og gir ordet videre til Glomsaker.

- Ja, og ikke minst gir denne helgen motivasjon til videre arbeid. Som leder av ungdomsutvalget prøver jeg å beholde ungdom i idretten, ikke bare som utøvere, men også til å sitte i styrer og ta andre verv. Ungdommen er fremtiden. Det er vi som sitter der om noen år og skal styre, sier Glomsaker.

Disse temaene vil prege idretten fremover

På spørsmål om hva som kommer til å oppta den norske idrettsbevegelsen i fremtiden er de ikke i tvil:

- Modernisering, digitalisering og anleggspolitikk har vært store temaer på dette møtet. Det tror jeg det blir en stor satsing på fremover, sier Glomsaker.

- Man kommer ikke utenom anlegg, digitalisering og modernisering, og det er veldig spennende å komme inn som ung i denne endringsprosessen. Det at idretten er så åpen for endring er det veldig godt å være en del av, avslutter Fredriksen.

PS: Norges studentidrettsforbund og Norges idrettsforbund er på jakt etter kandidater til mentorprogram for unge ledertalenter. Les mer her.