homohets_bilde_612_s.jpg

Hvordan kan idrettslag motvirke homohets?

Homohets skal på ingen måte tolereres i norsk idrett. - Det er viktig at trenere og ledere gir tydelig signal om at idrettslaget tar avstand fra homohets og annen diskriminering, sier Håvard B. Øvregård i Norges idrettsforbund.

Homofili er ikke lenger noe «nytt og ukjent», men mange kjenner seg utrygge på hvordan man skal snakke om og ta opp temaet. Dette gjelder også for idrettsledere og trenere. Derfor er det viktig at idrettslaget tar dette opp på passende kurs og møteplasser.
- Norsk idrett skal ikke være verdinøytral. Vi har «Idrettsglede for alle» som visjon, og det forplikter! Vi skal ta stilling; for mangfold, for en åpen og inkluderende idrett, mot trakassering og hets. «Med idrett» skal også bety «mot homohets», sier Håvard B. Øvregård, som jobber som rådgiver med verdiarbeid i Norges idrettsforbund.

I verste fall kan idrettsutøvere slutte
Han sier trenere og ledere i idrettslaget ikke kan være nøytrale til homohets.
- Enten tar du tydelig avstand fra homohets, eller så kommuniserer du til utøverne dine at det er akseptert. Det er viktig å tenke på at dine gode og positive holdninger til homofili og lesbiske er hemmelige for dine utøvere frem til du er åpen om hvilke gode holdninger du har. I verste fall kan utøverne gå rundt og være redde for din reaksjon helt uten grunn, noe som kan medføre at de ikke tør å være åpne om sin seksuelle orientering eller slutter med idrett, forteller Øvregård.

- Hvordan mener du at idrettslaget skal ta opp problematikken?
- Trenere og ledere kan for eksempel på aller første trening gi klare signaler om at i dette idrettslaget har vi nulltoleranse for hets, enten du er svart eller hvit, homo eller hetero. Det er viktig at treneren eller lederen eksplisitt nevner homo/homofili i denne konteksten slik at det ikke hersker noen tvil om at han eller hun er åpen og tolerant når det gjelder dette temaet, sier Øvregård, og legger til:
- Dette vil bidra til å gjøre utøveren trygg og åpner samtidig for at utøveren tør å være åpen om sin homofile legning.

Han mener homohets får gode vekstvilkår om man behandler det som et tabu.
- Derfor er det ekstra viktig at vi tør snakke om det på alle nivåer innen idretten, uavhengig hvilken seksuell orientering den som tar opp temaet har.

- Hva skal man gjøre dersom man som trener eller leder hører ord som homo, homse, lesbe, soper eller liknende?
- Da skal man reagere med en gang, slik at de som har fått med seg ordbruken også får med seg treneren eller lederens reaksjon. Du kan for eksempel spørre vedkommende som sa det om hva han eller hun mente med det. Vær tydelig at skjellsord ikke er akseptert i klubbsammenheng.

Nulltoleranse på alle nivå
Særforbundene og toppidretten har en viktig funksjon som forbilde for aktiviteten ute i idrettslagene. Det er viktig at det blir reagert mot homohets på alle nivå.
- Jeg opplever at særforbundene tar diskriminering på alvor. Når en fotballdommer på høyt nivå gir direkte rødt kort for bruk av «homo» som skjellsord , og når tilsvarende oppførsel i en ishockeykamp rett før jul i fjor gir flere kamper karantene, så sender det et tydelig signal til resten av idretten og gjør det lettere for trenere og ledere lokalt å reagere.