skoyter1.jpg

Høring: Stortingsmelding om spillpolitikk

Torsdag var NIF på høring i familie- og kulturkomiteen på Stortinget. Temaet var en ny stortingsmelding om spillpolitikk. Les NIFs innlegg her.

Høring i familie- og kulturkomiteen på Stortinget – seminar 16. februar 2017

Innlegg ved NIFs generalsekretær, Inge Andersen

Takk til familie- og kulturkomiteen for invitasjonen og at dere legger opp til en grundig og solid behandling av denne stortingsmeldingen.

Norges idrettsforbund er en paraplyorganisasjon for 54 særforbund, 19 idrettskretser og nærmere 12 000 idrettslag over hele landet.  Det er idrettslag i alle landets kommuner. Vi er største mottaker av overskuddet fra Norsk Tipping og vi er Norges i særklasse største barne- og ungdomsorganisasjon.

Det siste er svært viktig.  Det hviler et stort ansvar på alle organisasjoner som har ansvar for barn og ungdom og som mottar offentlig støtte gjennom overskuddet fra spill.

Det er naturligvis vesentlig for oss hvordan vi er finansiert. Vi ønsker å være ansvarlige mottakere av penger generert fra lotterier og pengespill.

Pengespill innebærer en risiko for avhengighet og kan ikke ses på som en ordinær vare eller tjeneste.  Nettopp fordi pengespill - i ubegrensede mengder og uregulert -  har en sterk negativ sosialpolitisk konsekvens, har staten innført og opprettholdt en enerettsmodell for denne sektoren av samfunnet.  Det mener Norges idrettsforbund er riktig – og viktig.  Etter vår mening har regjeringen tatt en helt riktig konklusjon i sin spillmelding – å bevare enerettsmodellenDette støtter en samlet norsk idrett. Jeg presiserer samlet.

Ikke bare vil en konkurranse innenfor pengespill virke drivende på en i utgangspunktet utfordrende virksomhet, noe som etter vår mening vil føre til mer avhengighet og pengespillproblemer, men vi tror også at mulighetene for kontroll vil reduseres.

Da myndighetene satte en stopper for pengespillautomatene – en avgjørelse norsk idrett stilte seg solidarisk bak til tross for et samlet inntektsbortfall på over 700 millioner kroner i året for idretten – tok det fem år å bli kvitt systemet. Med dagens enerettsmodell kreves det ‘en telefon til Hamar’ for å stoppe et ev. spill.  Er det noen som tror en slik kontroll ville være like effektiv overfor selskaper lokalisert for eksempel på Malta eller Cayman Island? Neppe.

God overvåking og god mulighet for kontroll er en forutsetning for en god regulering.  Også derfor er enerettsmodellen best.

Enerettsmodellen er effektiv. I dag går ca 62 øre av hver spilte krone etter premieutbetaling til gode formål. Det kommer den aller største delen av frivilligheten til gode. Også av den grunn er enerettsmodellen best.

Overskuddet fra Norsk Tipping gir norsk idrett stabile og forutsigbare økonomiske rammevilkår. Det er flere positive forhold for norsk idrett ved å være finansiert av overskuddet fra Norsk Tipping:

• Det kommer hele idrettsbevegelsen til gode – fra de aller største til de aller minste, og til alle klubber gjennom lokale aktivitetsmidler.
  • Den styrker uavhengigheten til myndighetene gjennom at organisasjonen selv har stor grad av innflytelse over innretningen av pengene.
  • Og ikke minst, spillemidlene øremerket anleggsbygging virker som et sterkt insitament til å igangsette bygging av idrettsanlegg. Den løser ut kommunal finansiering og lokal frivillighet. Uten frivilligheten og lokal støtte – ingen spillemidler og ingen anlegg. Der er overskuddet fra Norsk Tipping genialt! Den skaper en unik og effektiv kryssfinansieringsmodell i vårt samfunn, som jeg ikke kjenner liknende modeller for.

Norges idrettsforbund er helt sikre på at enerettsmodellen og pengespill vil bli enda sterkere utfordret i fremtiden enn slik situasjonen er i dag. Etter vår mening er det derfor svært viktig å legge til rette for en sterkest mulig beskyttelse av ordningen og en sterkest mulig beskyttelse av sårbare spillere:

• Vi støtter tanken om å samle all pengespillpolitikk i ett departement.
  • Vi tror det er klokt å utrede én felles lov for lotterier, pengespill og totalisatorspill.
  • Idrettsforbundet ønsker at det skal være registrerte spillere, felles beløpsgrenser og andre ansvarlighetsverktøy for alle pengespill på digitale plattformer – også for bingo og bingoautomater.
  • Virkemidlene for tilsyn, kontroll og sanksjoner må forsterkes gjennom Lotteritilsynet.
  • Staten må søke å forsterke betalingsformidlingsforbudet og arbeidet med å blokkere uønskede spillnettsider i tråd med Hamar-utvalgets forslag.

Å fremme spill som ikke er tillatt i Norge er aktivt å undergrave norsk lov. Norges idrettsforbund ønsker at myndighetene intensiverer arbeidet internasjonalt for å hindre reklame fra utlandet målrettet mot norske forbrukere.

Idretten opplever at aktører som ikke har anledning til å drive i Norge, målrettet går etter idrettslag og idrettsutøvere og lover pengestøtte.  Denne virksomheten er i strid med Norges idrettsforbunds lover og vedtak – og vi tror også den er ulovlig etter norsk lov. Skal dette kunne stanses må de nasjonale sanksjonsmulighetene forsterkes, slik det er foreslått i Hamar-utvalget og i stortingsmeldingen.