Trygve Kjærland Olsen (19), Adrian Viken (24), Sara Stokken Rott (18), Even Røysheim (21) og Sajandan Rutthira(19) er finalister til prisen Årets ildsjel 2016.

Her er ildsjel-finalistene!

Denne uken ble fem ildsjeler overrasket da juryen utnevnte finalistene til Årets ildsjel 2016. Se hvem som kjemper om prisen som deles ut på Idrettsgallaen 9. januar.

Fordi 2016 er idrettens ungdomsår og Ungdoms-OL arrangeres på Lillehammer ble det bestemt at prisen Årets ildsjel i 2016 skal deles ut til en frivillig under 26 år. Prisen er et samarbeid mellom Norsk Tipping, NIF og NRK. Responsen har vært overveldende og hele 400 nominasjoner kom inn. Juryen har vært vitne til fantastiske historier fra unge bidragsytere og har hatt en tøff oppgave med å plukke ut finalistene. Denne uken ble fem heldige ildsjeler overrasket av kjente norske idrettspersonligheter.

Les også: 19 fantastiske fylkesvinnere til Årets ildsjel

Kandidater fra hele landet

Juryen landet på fylkesvinnerne fra Hordaland, Oppland, Oslo, Finnmark og Nord-Trøndelag, som alle er unge ildsjeler i sine lokalmiljøer. Finalistene er: (tilfeldig rekkefølge)

• Sara Stokken Rott (18), Kalandseid IL (Hordaland)
  • Even Røysheim (21), Søre Ål IL (Oppland)
  • Sajandan Rutthira (19), Furuset IF og Høybråten og Stovner IL (Oslo)
  • Adrian Viken (24), Inderøy IL (Nord-Trøndelag)
  • Trygve Kjærland Olsen (19) Alta Turnforening (Finnmark)

Even Røysheim (21) er en tidligere kombinertløper som nå har lagt skiene på hylla. Det stopper ham ikke fra å engasjere seg i idrettslaget. Røysheim bidrar til at barn og unge i Søre Ål IL har fine løyper og nypreparte bakker gjennom skisesongen. I fjor høst satt 21-åringen oppe ei hel natt i helga for å passe på snøkanonene fordi ingen foreldre kunne stille. Grunnen: Det var for gode forhold til å la være. Denne uken ble Røysheim overrasket av sportssjef for hopp Claes Brede Bråthen.

Sajandan Rutthira (19) har engasjert seg som fotball- og friidrettstrener, sekretær for styret i Furuset IF, ungdomsleder og styremedlem i Furuset Allidrett. Rutthira beskrives som en positiv gutt som er spesielt dyktig på å rekruttere nye barn og unge til idretten. Se hvordan det gikk da Rutthira ble overrasket av Kjetil André Aamodt her.

Sara Stokken Rott (18) er turnrener og brenner for å skape aktivitet for barn og ungdom i Kalandseid IL. Hun har startet egne aktivitetstilbud og beskrives som en person med unikt engasjement for at barn og ungdom på Kalandseid får anledning til å oppleve gleden av å være i fysisk aktivitet, med utgangspunkt i egne forutsetninger og eget mestringsnivå.
Se hvordan det gikk da Marco Elsafadi overrasket Stokken Rott.

Adrian Viken (24) har et brennende engasjement for fotballmiljøet på Inderøy i Nord-Trøndelag. I tillegg til å være trener har han også blitt leder for fotballgruppe. Viken har renovert klubbhuset, kjøpt inn nye mål og var dugnadsleder da klubben skulle anlegge nytt kunstgress. Denne uken ble han overrasket av Stig Inge Bjørnebye.

Trygve Kjærland Olsen (19) har vært turntrener siden han var 14 år. I dag trener han fire forskjellige grupper i Alta Turnforeningen, dømmer turnkonkurranser på kretsnivå, sitter i gymnastikkutvalget i Finnmark gymnastikk- og turnkrets og er med i idrettsrådet i Alta. Kjærland Olsen beskrives som et stort forbilde. Les mer om finalisten her.

NRK vil i nærmeste fremtid presentere alle finalistene før folkeavstemningen begynner. Juryens stemme teller 60 prosent, mens folkeavstemningen, som avholdes på nrk.no i desember og januar, teller 40 prosent. Fem finalister blir til én når Årets ildsjel 2016 deles ut på Idrettsgallaen 9. januar.