Trine Skei Grande (V) er ny kulturminister. Norsk idrett ser frem mot samarbeidet. Foto: NTB Scanpix

Gratulerer og velkommen

I går ble Trine Skei Grande ny statsråd i Kulturdepartementet og ny Idrettsminister. Norges idrettsforbund gratulerer med oppgaven og ønsker henne hjertelig velkommen til et godt samarbeid.

– Jeg ser fram til å samarbeide med Trine Skei Grande.  Jeg er sikker på at hennes ståsted i det frivillige Norge gjør at vi vil ha felle referansebakgrunn for mange av de utfordringer idretten og frivillig sektor står overfor.  Det tror jeg blir veldig bra, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Den nye statsråden har naturligvis en lang politisk karriere bak seg, men har også vært en tydelig tilstedeværende person på frivillighetsfeltet. Hun har blant annet vært generalsekretær i Landsrådet for norske barne- og ungdomsorganisasjoner og i Norges Bygdeungdomslag.

– Vi i Norges idrettsforbund ser fram til å vise fram og dele idrettsgleden i Norge med den nye statsråden og vil invitere henne til et besøk på Idretten hus så raskt som mulig, sier Tvedt.

I litt over to år har Linda Hofstad Helleland vært statsråd i Kulturdepartementet.  Nå skal hun ta fatt på en ny oppgave som statsråd i Barne- og familiedepartementet. Også der vil hun få befatning med norsk idrett innenfor flere områder, og vi håper erfaringene fra Kulturdepartementet kan bli gode å ha med seg inn i det nye oppgavefeltet. Norsk idrett ønsker henne lykke til.