Grace_logo.jpg

Grace Bullen = ekte klubbkjærlighet

Se på dette bildet! Det viser syv år gamle Grace Bullen 1. skoledag på Nøkleby skole i Fredrikstad. T-skjorten hun har på seg betyr mer enn noe annet i verden. – Jeg elsket den t-skjorten – jeg var så stolt av å ha den på meg, sier Grace Bullen. Følelsene hun har for Fredrikstad Bryteklubb Atlas er ekte vare. Nå har moderklubben vært klubben i hennes hjerte i 14 år!

Grace Bullen (18) fra Fredrikstad er Norges fremste kvinnelige bryter og nyutnevnt ambassadør for kampanjen «Klubben i mitt hjerte» som starter 14. november kl 00.01 på www.klubbenimitthjerte.no. Kampanjen varer frem til 27. november hvor idrettslag kjemper om 10.000 og 100.000 kroner.

Jenta som kom til Norge som flyktning fra krigsherjede Sudan i 2001 forteller nå hvor stor betydning Atlas Bryteklubb har hatt for hennes oppvekst og idrettskarriere.
- Klubben betyr alt for meg. Jeg kom fra et krigsherjet land, og hadde generelt liten tillitt til andre mennesker. Da jeg begynte i klubben ble jeg veldig godt tatt imot. Den sosiale tryggheten jeg fikk som medlem av Atlas har jeg tatt med meg videre i livet, forteller Grace Bullen.

Hva er så spesielt med Fredrikstad bryteklubb Atlas?
- Det er en veldig god kjemi mellom bryterne og trenerne, og vi er en fantastisk gjeng med utøvere i alle aldre. Det som er så bra er at klubben forsøker å være mer enn en klubb. Dersom noen gjør det bra i mesterskap drar vi ut for å feire med litt pizza. Dette bidrar sterkt til at vi blir en sammensveiset gjeng. På treninger har vi en regel om at vi aldri skal forlate brytelokalet dersom vi har noe uoppgjort. Helt fra jeg var liten har jeg følt at jeg kan stole på klubben, forteller Bullen.

Bullen er stolt av å fortelle at hun også har hatt samme trener i alle 14 årene.
- Det hele starte med at faren min og treneren Gheorghe Costin fra Romania ble kjent med hverandre på et norskkurs i Fredrikstad i 2001. Costin nevnte for faren min at han burde ta med jentene sine på brytetrening slik at de kunne sosialisere seg og bli godt integrert i Fredrikstad, forteller hun.

Grace (4) brøt med en dokke
Grace Bullen var bare fire år gammel da hun fikk være med søsteren på trening for aller første gang.
- Jeg husker godt at jeg fikk lov til å stå inne i et hjørne å kaste rundt på en brytedokke. Da søsteren min var ferdig med trening hadde jeg vel kastet dokka 100 ganger i bakken. Jeg ble aldri lei, forteller Grace om barndomsårene.
- Søsteren min og jeg likte alltid å komme først til treningene. Jeg var der som regel alltid én time før alle de andre, og vi holdt på fra 17 til 21 om kvelden, forteller hun.

Grace Bullen viste allerede i ung alder hvem som er sjefen på brytematta. Foto: Privat

Merittene forteller om en karriere som har skutt i været etter 2012: Det startet med bronse i Europamesterskapet for ungdommer, ble fulgt opp av to gull i Ungdoms-EM, ett gull i Ungdoms-VM, gull i Ungdoms-OL i Nanjing og bronse i Europen Games. Antall Norgesmesterskap har hun mistet telling på. Nå er målet å komme seg til OL i Rio 2016.

Ser frem til ambassadørrollen
Hele Fredrikstad har trykket henne til sitt bryst etter opptredenen i Best av de beste på TV2 og Skavland på NRK 1 23. oktober i år. Og nå skal hun fronte det som er Norges idrettsforbunds største kampanje gjennom året. For 12. gang arrangere Norges idrettsforbund «Klubben i mitt hjerte» i samarbeid med Nordea, Dagbladet og P4.

- Jeg ser virkelig frem til å være ambassadør for Klubben i mitt hjerte og være med å spre det glade budskap om klubbkjærlighet. Det blir også gøy å bidra til at 30 klubber rundt omkring i landet vinner 10.000 kroner og jeg ser frem til å dele ut hovedpremien på 100.000 kroner, sier Grace Bullen.

- Hvorfor oppfordrer du idrettslag til å delta på kampanjen?
- Har du virkelig troen en klubb og vil ta vare på bredden oppfordrer jeg alle til å delta med det mål om å skape et sosialt og større fellesskap i klubben, sier Bullen avslutningsvis.

Om klubben i mitt hjerte
Dersom din klubb klarer å få 50 stemmer pr. dag er det med i trekningen av 10.000 kroner fra Nordea. Totalt deler Nordea ut 30 premier á 10.000 kroner og en hovedpremie på 100.000 kroner til den klubben som klarer å samle flest stemmer gjennom hele perioden. Årets kampanje begynner 14. november og avsluttes 27. november. Les mer på www.klubbenimitthjerte.no Klubben i mitt hjerte er en kampanje fra Norges idrettsforbund, i samarbeid med Nordea, Dagbladet og P4.

Ingen tvil om hvilken klubb som står Grace Bullens hjerte nærmest. Foto: Tommy Skauen

Oppfordrer alle til å delta

Idrettspresident Tom Tvedt sier idrettslaget er grunnsteinen i arbeidet med å skape god aktivitet, positive miljøer, idrettsglede og fellesskap i lokalmiljøene. sier at alle som driver med idrett har klubben har én klubb med en spesiell plass i hjertet.
- Norges idrettsforbund ønsker å løfte fram idrettslagenes fantastiske arbeid, blant annet gjennom kampanjen "Klubben i mitt hjerte".  Som idrettspresident oppfordrer jeg hele Idretts-Norge til å delta i "Klubben i mitt hjerte", og vise at vi verdsetter frivilligheten, idrettsgleden og fellesskapet i våre idrettslag, sier Tom Tvedt.