19 frivillige fra alle verdenshjørner fikk en tur til Oslo for å lære om den norske idrettsmodellen. Om en uke er de alle frivillige under Ungdoms-OL på Lillehammer. Her er de på toppen av Holmenkollen. Til venstre står Magnus Sverdrup, leder av internasjonal avdeling i Idrettsforbundet. Foto: Caroline Dokken Wendelborg

Frivillige fra alle verdenshjørner til Ungdoms-OL

De kommer fra Kina, Aserbajdsjan, USA, Taiwan, Danmark, Russland, Eritrea, Irland, Kroatia og Sverige. Frivillige fra hele 80 nasjoner har tatt turen til Norge for å være frivillige under Ungdoms-OL som starter om én uke. Idrettsforbundet møtte noen av dem…

- Jeg studerer i Århus og jobber for det danske Volleyballforbundet. De ga meg fri slik at jeg kunne reise til Norge for å være frivillig under Ungdoms-OL, sier en tydelig entusiastisk Rikke Smed Iversen (24).

Da hun deltok på en Play the Game-konferanse fikk hun høre at det skulle arrangeres Ungdoms-OL i Lillehammer.
- Jeg elsker idrett og ble veldig nysgjerrig da jeg så presentasjonen av Ungdoms-OL på Lillehammer. Jeg trodde nesten ikke på det da jeg fikk høre at jeg var tatt ut til å være en av de frivillige. Det var skikkelig fett, forteller Smed Iversen.

Spennende utdanningsprogram
Hun kom til Norge i begynnelsen av januar og bor på Arbeiderbevegelsens folkehøgskolen i Ringsaker sammen med sine 18 studiekamerater. De deltar de et utdanningsprogram i regi av skolen og Ungdoms-OL.

Alle har en ting til felles - de gleder seg til det store kultur- og idrettsarrangementet på Lillehammer som starter om én uke. En av dem er Julie Bertoft (20) fra Sverige.
- Jeg var frivillig under Ungdoms-OL i Nanjing i Kina for to år siden, og hadde veldig lyst til å være frivillig igjen. Nå gleder jeg meg enormt til å komme i gang og treffe masse nye mennesker, sier Bertoft.
- Min mamma er norsk og min kusine jobber med sosiale medier under Ungdoms-OL - så det var veldig naturlig for meg å søke meg hit som frivillig, sier 20-åringen.

3000 frivillige
Over 3000 utlendinger ønsket å være frivillige under Ungdoms-OL, men Lillehammer 2016 hadde bare kapasitet til å ta imot rundt 500. De utgjør dermed en stor andel av de totalt 3000 frivillige som skal bidra til å gjøre Ungdoms-OL til et vakkert ungdomseventyr.

Onsdag denne uken besøkte de 19 studentene fra folkehøgskolen Olympiatoppen, Idrettens Hus på Ullevaal Stadion, Skimuseet og Holmenkollen. Under sitt besøk på Toppidrettssenteret fikk de et foredrag av 1. visepresident i Idrettsstyret - Kristin Kloster Aasen.
- Det var et flott møte med mange engasjerte ungdommer som kommer fra alle verdenshjørner. Jeg er helt overbevist om at de nå stiller godt rustet til å ta fatt på Ungdoms-OL. Selv gleder jeg meg enormt til å komme i gang med lekene, sier Kloster Aasen.