Foto: Laila Nemeth

Idrettsforbundet forlenger søknadsfrist på flyktningfondet etter nytt tilskudd fra UDI

Norges idrettsforbund forlenger søknadsfristen for idrettslag på NIFs flyktningfond med én uke etter at Utlendingsdirektoratet (UDI) nylig innvilget 2,0 mill kroner.

Den opprinnelige fristen for å søke om inntil 25.000 kroner til gode integrerings- og inkluderingstiltak går ut i dag, onsdag 5. april. Nå som Utlendingsdirektoratet går inn med hele 2 millioner kroner forlenges søknadsfristen til onsdag 12. april.

Søk om NIFs flyktningfond innen 12. april

- Vi er selvsagt veldig takknemlig for at UDI igjen ser verdien av å hjelpe idrettslag rundt om i hele landet med gode tiltak rettet mot barn i mottak. Dette tilskuddet gjør at vi i denne runden skal ut med hele 6 millioner kroner til idrettslag. De andre giverne er Gjensidigestiftelsen og IMDi, sier Sverre Aarsand, hovedansvarlig for NIFs flyktningfond.

Eget søknadsopplegg for fotballklubber
Norges Fotballforbund (NFF) vil utlyse midler for målgruppen beboere på mottak for 2017 før påsken. NIF ber fotballklubber søke direkte til Fotballforbundet.
- Det er viktig å presisere at fotballklubber som kun søker om å gi et idrettstilbud til nybosatte i kommunen fortsatt kan søke midler fra NIFs flyktningfond, sier Aarsand.

NIF oppfordrer alle idrettslag som får støtte fra NIFs flyktningfond til å bruke introduksjonsbrosjyren "BLI MED" som er oversatt til 16 språk.

Fakta om flyktningfondet:

• Idrettsstyret vedtar å starte NIFs flyktningfond september 2015.
  • I 2015 mottok 92 idrettslag 1 200 000 millioner kroner.
  • I 2016 har NIFs flyktningfond utbetalt 5 126 000 millioner kroner til 429 idrettslag.
  • Totalt 8.500 flyktninger er nådd i 2015-2016.
  • Penger er gitt av Gjensidigestiftelsen, Kavlifondet, IMDi, UDI, Kulturdepartementet, IOC og Idrettsstyret