Foreldre, trenere og ledere må tenke mer igjennom hva de legger ut i sosiale medier og ha mindre fokus på resultater. Foto: NTB Scanpix

- Idrettsforeldre og trenere må være mer kritiske til hva de legger ut i sosiale medier

Idrettsforbundet får meldinger om at foresatte, trenere eller ledere publiserer upassende ting i sosiale medier knyttet barns idrettsprestasjoner og lanserer nå seks råd. - Foresatte og tillitsvalgte i idretten bør være mer kritiske til hva som blir publisert. Resultatfokus kan fort føre til forventningspress og prestasjonsangst hos barn.

Det sier Mari Bjone, rådgiver barneidrett i Norges idrettsforbund. Hun sier veien til å publisere resultater, hause opp sine egne barn eller kritisere motstandere er kort med dagens tilgang på sosiale medier. Bjone legger samtidig til at problemet ikke er utbredt, men at det dukker opp saker innimellom.

«I dag scoret sønnen min (6) fire mål. Han er helt rå», «Vi knuste motstanderen sønder og sammen. Våre tigerboys er de beste. Ingen tap i år» eller «Se på guttungen min - han er toppscorer på laget sitt. Barcelona neste stopp?» kunne vært reelle meldinger, men er i dette tilfellet bare fiktive eksempler på hva som legges ut på Facebook, Instagram og Snapchat.

Innlegg bryter med barneidrettsbestemmelsene
- Norges idrettsforbund blir gjort oppmerksom på innlegg i sosiale medier som bryter med våre barneidrettsbestemmelser. Resultatlister skal ikke forekomme i barneidretten noe sted før barna er minst 11 år – ei heller i sosiale medier. Dessverre opplever vi det motsatte - særlig etter at sosiale medier har blitt så utbredt, sier Mari Bjone, som nå kommer med seks råd:

Slik blir du en ansvarlig trener, leder og idrettsforelder i sosiale medier:

1. Ikke legg ut resultater fra kamper eller konkurranser dersom ditt barn er under 11 år.

2. Ikke si noe stygt om barnets trener, barns lagkamerater eller deres motstandere, ei heller noe som kan påvirke ditt eller andres barn negativt.

3. Er det ditt eller barnets behov som blir ivaretatt? Snakk med ditt barn før du legger noe ut på sosiale medier. Spør deg selv om hensikten med publiseringen.

4. Ikke kom med ytringer i sosiale medier som går lenger enn det du hadde turt å si ansikt til ansikt med trenere, ledere, motstanderne eller andre.

5. Ikke publiser noe på sosiale medier dersom du er i sterk affekt. La det gå tid før du eventuelt velger å publisere noe.

6. Løft frem styrkene og innsatsen til ditt barns lag og aldri svakhetene til motstanderens lag.

- Disse tipsene har vi fått inspirasjon fra amerikaneren Chris Fore som har skrevet en blogg om idrettsforeldres oppførsel i sosiale medier. Mange av hans tips kan enkelt overføres til barneidretten her hjemme i Norge, sier Bjone.

De voksne er problemet
Bjone sier at voksne bør ha mer vekt på læring og utvikling i steden for resultater.

- Istedenfor å spørre barna om de vant, må vi heller spørre om de har hatt det gøy. Barn har rett til å delta i et trygt treningsmiljø, fritt for press og utnyttelse.

Hun sier resultatfokus gir en kortsiktig gevinst og øker muligheten for at barn mistrives og slutter.
- Med stort resultatfokus er det mer sannsynlig at barna ikke får ut sitt potensiale og slutter med idrett tidligere. Derfor er min oppfordring at foresatte, trenere og ledere blir mer bevisste når de skal bruke sosiale medier, sier Bjone avslutningsvis.