rapporten_fjortoft.JPG

Fjørtoft-utvalget vil bevare enerettsmodellen

- Enerettsmodellen er en verdibasert garantist for norsk idrett, sier utvalget som skal gi Kulturministeren råd om statlig idrettspolitikk. Klarere – og bedre – kan det ikke sies.

Det statlige strategiutvalget for idrett, ledet av Jan Åge Fjørtoft, kommer med en rekke klare anbefalinger til kulturminister Linda Hofstad Helleland. Konklusjonen «Regjeringen bør ikke innføre en lisensordning for utenlandske spillselskaper i Norge» er helt i tråd med norsk idretts syn.

– Jeg er også glad for at utvalget ber Regjeringen fremme et lovforslag om 60 minutters daglig fysisk aktivitet i skolen for alle elever. Det er en sak idretten sammen med flere andre organisasjoner har arbeidet for lenge, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Inkludering
- Utvalget er opptatt av inkludering av grupper med lav deltakelse idretten og av å stimulere inaktive til økt aktivitet. Her fremmes det flere gode anbefalinger. Ønsket om bedre rammevilkår for personer med nedsatt funksjonsevnes deltakelse i idrettsaktivitet er et annet punkt jeg vil trekke fram, sier Tvedt.

Toppidrett og utdanning
– Fjørtoft-utvalget er også opptatt av idrett og utdanning og ber regjeringen ta initiativ til å utvikle en offentlig politikk på området «toppidrett og utdanning». Det å få til gode utdanningsløp for våre toppidrettsutøvere er viktig, slik at de kan stå best mulig rustet til et liv etter at toppidrettskarrieren er over.

- Avslutningsvis vil jeg trekke fram det utvalget skriver om store internasjonale mesterskap. «Statlige økonomiske tilskudd til internasjonale idrettsarrangementer i Norge bør forutsette krav om et formelt samarbeid med den organiserte idretten for å sikre «fair play» og at det internasjonale antidopingreglementet følges.» sier Tvedt.

– Vi skal nå lese denne rapporten nøye og behandle den i vår organisasjon. Vi ser også fram til rapportens del to, som kommer etter sommerferien, avslutter Tvedt.

Rapporten er lagt ut på www.regjeringen.no/2503382