rio_612.jpg

Evaluering Rio 2016 - mandat og ekstern evalueringsgruppe

Som en oppfølging av sluttrapporten til "Den norske toppidrettsmodellen", som ble vedtatt av Idrettsstyret i 2015, og som en konsekvens av "Tvedt-utvalgets" arbeid i styreperioden 2011 - 2105, har NIF satt ned en ekstern evalueringsgruppe med mandat for evaluering av Rio 2016, OL og De paralympiske leker.

- Her er mandatet for den eksterne evalueringsgruppen. Dette er basert på sluttrapporten; "Den norske toppidrettsmodellen", som ble vedtatt av Idrettsstyret (2011 - 2015), og som ble rapportert på Idrettstinget 2015, sier Inge Andersen, generalsektretær i Idrettsforbundet.

Evalueringsgruppen for OL/Paralympics i Rio blir som følger:

• Siren Sundby, Olympisk mester i seiling fra 2004. Arbeider i dag i Cap Gemini.
  • Lars Tore Ronglan, tidligere landslagsspiller i håndball. Professor og prorektor ved Norges idrettshøgskole (NIH). Forsker og forfatter. Var med i det eksterne Toppidrettsutvalget, "Tvedt-rapporten", i forrige styreperiode.
  • Sindre Bergan, tidligere landslagsløper i langrenn. Han har vært både landslagstrener i langrenn og sportssjef i Norges Skiforbund, og var leder for norsk langrenn bl.a. under OL i Salt Lake City i 2002. Han har arbeidet med treningslære og skiundervisning på Norges Idrettshøgskole, og han er i dag sportsdirektør ved Norges Toppidrettsgymnas i Bærum. Denne evalueringsgruppen vil konstituere seg selv, og den velger selv en leder.
  • Thorleif Thorleifsson vil fasilitere arbeidet. Han fasiliterte også arbeidet med Tvedt-rapporten.

MANDAT:
Som en oppfølging av sluttrapporten til «Den norske toppidrettsmodellen» (vedtatt i IS-sak 363 i IS-møte 49, 2011-2015), opprettes det en ekstern evalueringsgruppe som skal evaluere Olympiatoppens forberedelser til og sportslige gjennomføring av OL og Paralympics i Rio i 2016. Evalueringen skal omhandle både de strategiske og de toppidrettsfaglige forberedelsene, samt Olympiatoppens arbeid og rolle under selve Lekene i Rio. Denne eksterne evalueringen skal ta utgangspunkt i Olympiatoppens egen ordinære internevaluering av OL/PL 2016 for sitt arbeid.

Evalueringsgruppen skal evaluere målene som lå til grunn for OL og Paralympics i Rio, samt samarbeidet mellom Olympiatoppen og de sommerolympiske særforbundene med tanke på optimaliseringen av forberedelser og gjennomføring.

Evalueringsgruppen skal fremlegge innspill til Olympiatoppens internevaluering og komme med konkrete forslag til strategiske og operative forbedringer i Olympiatoppens forberedelser til og gjennomføring av fremtidige OL og Paralympics.

Evalueringsgruppen skal fremlegge sin rapport til NIFs generalsekretær og toppidrettssjefen innen 01.12.2016.