niffond_612.jpg

Enorm interesse for NIFs flyktningfond

Idrettslag over hele Norge viser et enormt engasjement for flyktninger gjennom å søke midler fra NIF flyktningfond. Allerede i dag sender Idrettsforbundet ut 475.000 kroner til 31 idrettslag som har søkt om midler for å gi flyktninger et idrettstilbud.

- Det er et veldig gledelig engasjement over hele landet. Vi har mottatt over 80 søknader fra idrettslag. Bredden er stor og søknadene har kommet fra idrettslag som holder til på små øysamfunn og i storbyene. Vi er glade for å se at mange ulike idretter er representert, og ikke minst fint å se at veldig mange idrettslag har jobbet opp mot ulike flyktningmottak tidligere, sier Anja Rynning Veum, utviklingssjef i Idrettsforbundet.

Se oversikt over hvilke idrettslag som har mottatt midler nederst i saken.

Søknadsmulighetene stenger 7. oktober
25. september i år åpnet Idrettsforbundet for at idrettslag kunne søke om inntil 25.000 kroner til ulike tiltak rettet mot organisert aktivitet i idrettslag for flyktninger. Totalt kr  700.000 er i første omgang satt av til tiltaket . Det resterende beløpet på 225.000 kroner fordeles til idrettslag i løpet av uke 42.
- Det har allerede blitt søkt om 1,7 millioner kroner. Det betyr i praksis at fondet i denne omgang er brukt opp, sier Rynning Veum.

Lødingen fikk 25.000 kroner
Lødingen IL fra Nordland var et av idrettslagene som var raskt ute med å søke midler. I dag mottar idrettslaget, som har fotball og håndball som sine idretter, 25.000 kroner. - Det er kjempemessig at vi har fått midler, sier Svein Rist, leder av Lødingen IL Håndball.

Han representerer en klubb som har lang erfaring med å integrere og inkludere flyktninger fra Lødingen mottak. - Familier med barn i flyktningmottak har ikke de samme økonomiske mulighetene som etnisk norsk barn til å betale treningsavgift, egenandel til kjøp av treningstøy og reise, bespisning og lignende. Pengene vil derfor gå til barn slik at de har samme muligheter til deltakelse som alle andre, forteller Rist. Lødingen mottak har i dag 200 flyktninger. Snart vil også 40 mindreårige barn komme til mottaket. - Vi i idrettslaget skal i nær fremtid sette oss ned og se hva vi kan gjøre opp mot de mindreårige flyktningene. Vi er nødt til å stable på beina et bedre tilbud enn det vi har i dag, forteller Rist.

100.000 kroner ekstra fra Rogaland idrettskrets
Silje Særheim, som er prosjektleder for Folkepulsen i Rogaland idrettskrets, forteller at idrettskretsen bevilget 100.000 kroner ekstra i prosjektstøtte til flyktningtiltak. Pr nå har 13 idrettslag søkt om midler. - Folkepulsen har mange flyktninger som en del av målgruppen. Ved å gå inn med ytterligere midler har vi klart å gi flere mennesker mulighet til å være aktive, forteller en fornøyd Særheim.

Foreløpig oversikt over idrettslag som har mottatt midler fra NIF flyktningfond. Idrettslagene vil i løpet av kort tid få informasjon om hvor mange penger de har fått tildelt:

Asker Fotball
Lillehammer Turnforening