Illustrasjon: Mather og co.

Dronning Sonja åpner Norges Olympiske Museum

11. februar åpner H.M. Dronning Sonja Norges Olympiske Museum på Lillehammer. Museet er lokalisert på Maihaugen, og en helt ny utstilling gjør det til et museum i verdensklasse. Også kronprinsesse Mette-Marit vil være tilstede under åpningen.

- Vi ser frem til åpningen, og er glad for at Idretts-Norge endelig har fått det museet de fortjener. Med bistand fra IOC, og i nært samarbeid med de internasjonalt anerkjente museumsskaperne Mather & Co og Centre Screen Ltd, har Norge fått et museum i verdensklasse, sier Jostein Skurdal, administrerende direktør ved Stiftelsen Lillehammer museum.

Interaktive installasjoner
Norges Olympiske Museum har satset stort på et interaktivt og multimedialt innhold. Her kan man teste skiskyting i simulator, og videoinstallasjonen «Inside the race» gir 180 grader med spektakulær visning som lar oss kjenne på pulsen og trykket før en konkurranse. En digital avis gir oversikt over mediedekningen frem mot lekene både i Oslo i 1952 og Lillehammer i 1994.

Saken fortsetter under bildet.

Uforglemmelige olympiske øyeblikk
Det er også rom for mimring og nostalgiske tilbakeblikk i det nye museet. OL-historien er full av magiske øyeblikk, og gjennom bilder, gjenstander, sitater og fortellinger kan besøkende ta del i disse opplevelsene. Historien brettes ut på store, illustrative tablåer som omkranser enkeltgjenstander.

Lekene i -52 og -94 er en viktig del av utstillingen. Den viser oss vertsnasjonen Norge, med to OL med vel førti års mellomrom. Fra nøkternhet og gjenreising, til oljesmurt økonomi og budsjettsprekk. Mye var forskjellig i 1952 og i 1994, men folkefesten var den samme.

Museets midtpunkt
Sentralt i museet står en modell av Lysgårdsbakkene på Lillehammer. Ved hjelp av flere videoprojektorer og lydanlegg bringes bakkene til liv med filmer og bilder fra -52 og -94. Her vises folkefesten, idrettsgleden, fargene og prestasjonene. Ulike digitale løsninger gir også liv i OL-flagg og åpningsseremonier, og viser oss historiske idrettsøyeblikk.

11. februar vil Dronning Sonja og gjester fra stat, fylke, kommune, IOC, Idretts-Norge, og gamle og nye OL-helter overvære et flott program ledet av Dan Børge Akerø.

12. februar åpner museet for publikum - dermed sammenfaller publikumsåpningen med åpningen av Ungdoms-OL på Lillehammer.