120172018.jpg

Disse er årets idrettsfredskorpsere

Idrettens fredskorps har i år tatt ut 12 idrettsfrivillige som skal være og sette preg på norsk idretts internasjonale engasjement i Zambia og Malawi.

I 10 måneder skal de idrettsfrivillige bidra med sin idrettsfaglige kompetanse i bærekraftige idrettsprosjekter, på skoler, i idrettsklubber og i lokalsamfunn i Zambia og Malawi.

– For hvert år ser vi at nivået blant søkerne stadig blir høyere, dette tyder på at det er mange dyktige folk med høy kompetanse som ønsker seg internasjonal erfaring, sier koordinatoren for Idrettens fredskorps, Lind Gustafsdottir.

Norges idrettsforbund mottok i år 49 søknader til utvekslingsprogrammet. Etter endt uttaksseminar ble det gjort et uttak på 12 idrettsfrivillige. Uttaket skjer på grunnlag av en helhetlig vurdering av faglig bakgrunn, personlighet og motivasjon, samt ønsker og behov fra NIFs partnerorganisasjoner i Zambia og Malawi.

- Vi er veldig godt fornøyde med de utvalgte og vet at de har mye å bidra med hos våre partnere i Sør, legger Gustafsdottir til.

Disse er årets idrettsfredskorpsere:
Sandra Holgersen
Raymond Bommen
Kristina Antal
Julie K. Berg
Haakon Schiøtz
Gina Bakke Bolstad
Svein Helge Liknes
Sofie Rasmussen
Eirin Berg
Benedikte Ridderholt
Andreas Pedersen

Siden 1998 har over 300 norske idrettsungdommer deltatt i utvekslingsprogrammet Idrettens fredskorps i regi av Norges idrettsforbund (NIF). Idrettens fredskorps er en del av norsk idretts internasjonale arbeid og er tuftet på idrettens grunnverdier; glede, fellesskap, helse og ærlighet.

Les mer om Idrettens Fredskorps.