friidrett_612.jpg

Dette utvalget skal Bernander lede

John G. Bernander (58) skal lede utvalget som skal vurdere spørsmål om deling av økonomisk informasjon og åpenhetsprinsipper i norsk idrett. Utvalgets øvrige medlemmer er nå klare.

Pressemelding fra Norges idrettsforbund 11.april

Idrettsstyret har besluttet å nedsette et utvalg som skal vurdere spørsmål om deling av økonomisk informasjon, tredjeparts innsyn og komme med forslag til åpenhetsprinsipper i norsk idrett. I dag ble det offentliggjort at tidligere kringkastingssjef og direktør i NHO, John G. Bernander (58) skal lede utvalgsarbeidet.

Utvalgets øvrige medlemmer er nå klare:

• John G. Bernander (58), utvalgsleder: Næringslivsleder og tidligere Høyre-politiker. Kringkastingssjef i NRK 2001–2007. Administrerende direktør i Næringslivets Hovedorganisasjon 2009–2012.
  • Robert Eriksson (41): Innvalgt på Stortinget fra Nord-Trøndelag 2005–2013. Leder av Stortingets arbeids- og sosialkomité 2009–2013. Mellom 2013 og 2015 var han arbeidsminister i Erna Solbergs regjering. Styreleder i Levanger Fotballklubb.
  • Åse Aulie Michelet (64): Styreleder Spin Chip Diagnostics AS. Fra 2008 til 2010 var hun konsernsjef i Marine Harvest. Konsernsjef Teres Medical Group AS fra 2012 til 2015.
  • Anne Husebekk (61): Rektor ved Universitet i Tromsø. Medisiner og spesialist i immunologi og transfusjonsmedisin, og har vært professor i immunologi siden 2002.
  • Stein Opsal (59): Generalsekretær i Norges Skiforbund. Økonomisjef og nestkommanderende i Ski-VM 2011. Siviløkonom fra BI og har 25 år bak seg i næringslivet som leder.
  • Turid Solvang (54): Styreleder for The European Confederation of Directors' Associations (ecoDa). Nestleder i European Women on Boards. Daglig leder for Norsk Institutt for Styremedlemmer.
  • Kai-Erik Arstad (43): Assisterende generalsekretær i Norges Fotballforbund (NFF). Tidligere økonomisjef i NFF.
  • May Britt Lagesen (45): Fylkesråd for utdanning og kultur i Nord-Trøndelag Fylkeskommune. Gruppeleder og varaordfører i Steinkjer 2011–2013. Medlem av Steinkjer kommunestyre og formannskap i perioden 2003–2007.
  • Bjørn Soleng (49): Generalsekretær i Norges Svømmeforbund. Utdannet ved Norges Idrettshøgskole. Styremedlem i The Dale Oen Experience.
  • Kristin Setså (53): Organisasjonssjef i Nordland Idrettskrets. Leder av Folkehelsealliansen i Nordland.

DNV GL (Det Norske Veritas) vil fasilitere og være rådgivere for utvalget underveis i arbeidet.

Les mer om bakgrunnen for utvalget og dets mandat her:

Idrettsstyret ønsker å evaluere sine kontrollrutiner for sikring, dokumentasjon og åpenhet om egen ressursbruk. Det er utarbeidet et bredt og relevant mandat for et uavhengig utvalg og jeg har sagt ja til å lede dette utvalgsarbeidet, sier John G. Bernander.

Jeg tror utvalget vil kunne bidra til en gjennomgang og mulige justeringer i praksis og regelverk, som kan styrke tilliten til idrettsorganisasjonene og det viktige arbeid disse gjør, og ser frem til å starte arbeidet, avslutter Bernander.

Kontaktperson:

John G. Bernander: +47 915 31 900