Tor Lian ble utnevnt som æresmedlem i NIF i 2010. Foto: Bjørn S. Delebekk

Den tidligere håndballederen Tor Lian er død

I dag fikk vi beskjeden om at tidligere president i Norges Håndballforbund, det Europeiske Håndballforbundet og æresmedlem i NIF, Tor Lian er død. Lian sovnet stille inn etter lengre tids sykdom natt til i går. Han ble 71 år.

Det melder Norges Håndballforbund i en pressemelding.

Tor Lian brukte enormt med tid og krefter på sin idrett, håndball. Først nasjonalt - ikke minst ved å være president i Norges Håndballforbund fra 1985-99, men senere i høyeste grad også internasjonalt. Lian var blant initiativtakerne da det Europeiske Håndballforbundet (EHF) ble etablert i 1991.  Han var president i EHF fra 2004-12.  Han var dessuten styremedlem i det Internasjonale Håndballforbundet (IHF). Lian var også med på å stifte Skandinavisk Håndballforbund, og hadde stor betydning for det nordiske håndballsamarbeidet. I tillegg var han blant annet visepresident i Norges Olympiske Komité (1990-96) og styremedlem i Norges Idrettsforbund (1991-96). I 2010 ble Tor Lian æresmedlem i NIF. Han var født i Trøndelag, men hadde i mange år sitt arbeids- og bosted i Oslo.

- En pionér i utviklingen av håndballsporten

- Tor Lian har hatt stor betydning for den flotte utvikling norsk håndball har hatt siden midten av 1980-tallet. Lian var også viktig for utvikling av den helhetlige idrettsmodellen Norge har i dag gjennom sitt virke som visepresident i tidligere Norges Olympiske Komité. I tillegg har Tor Lian vært en pionér i utviklingen av organiseringen av håndballsporten i Europa, sier generalsekretær Inge Andersen i NIF.

Våre tanker går til Tor sin nærmeste familie i disse dager og Norges idrettsforbund takker for den store innsatsen han har gitt til norsk idrett og håndball.

Norges Håndballforbund opplyser om at bisettelsen vil finne sted i Uranienborg kirke 26.juli kl. 1300.