Kong Harald ønskes velkommen av blant andre idrettspresident Tom Tvedt. Foto: Håkon Jørgensen

Dans og akrobatikk for Kong Harald

I forbindelse med Hans Majestet Kong Haralds 80-års dag ga Norges idrettsforbund tre opplevelsesgaver fra idretten. En av gavene var et turnstevne i Kongens navn - King Harald´s World Gym for Life Challenge. Det ble en minnerik opplevelse for Kongen.

Kong Harald ble blant annet tatt i mot av Fylkesmannen i Vestfold, Per Arne Olsen, ordfører Bjørn Ole Gleditsch i Sandefjord kommune, president Kristi Gilbert i Norges Gymnastikk- og Turnforbund og president Stig Nilssen i organisasjonskomiteen for King Harald´s World Gym for Life Challenge 2017, samt idrettspresident Tom Tvedt da han ankom stevnet.

Tobias Børstad (5) fra Asker turnforening fikk den store gleden av å overrekke blomster til Kongen.

- Dette var en stor og flott opplevelse for både Kongen og meg selv. Med over 2000 deltakere fra 23 nasjoner - med både funksjonsfriske og funksjonshemmede - fikk vi oppleve alt det idretten har i seg gjennom glede, fellesskap og fysisk aktivitet. Det var dessuten fantastisk høy kvalitet på det som ble levert under åpningsseremonien, forteller idrettspresident Tom Tvedt.

Forrykende show
Fredrikstad Turnforening åpnet med et forrykende show til stor glede for Kongen og publikum. Rein Alexander framførte sangen «never walk alone» foran Fredrikstad Turnforenings flotte flaggborg.

Fredrikstad Turnforening i full sving under åpningsseremonien. Foto: Håkon Jørgensen

Presidenten i det Internasjonale Turnforbundet fikk æren av å ønske kongen og alle deltakere velkommen, før presidenten i Norges Gymnastikk -og Turnforbundet foretok den offisielle åpningen.

Fakta
King Harald`s World Gym for Life Challenge er en oppvisningskonkurranse som arrangeres av Norges Gymnastikk- og Turnforbund (NGTF) og det Internasjonale Turnforbundet (FIG). 2000 deltakere fra hele verden, fordelt på 88 små og store tropper kjemper om World Group Champion-trofeet. I løpt av konkurransedagene (26.-28.juli) blir alle tropper vurdert av 8 «synsere» som skal evaluere troppene ut ifra underholdningsverdi, originalitet, variasjon, teknikk, kvalitet, sikkerhet og helhetsinntrykk. 14 tropper og to wild cards blir valgt ut til å delta i finalen (gallaen) lørdag 29.juli, der den beste troppen får trofeet «World Group Champion».